Șefii Companiei de Transport Public din Iași și angajații acestei instituții nu au învățat nimic din accidentul produs în 2011, la Fundație, când o persoană a murit iar alte câteva au fost rănite grav. Pe 9 decembrie, la Iași putea avea loc o tragedie. 150 de oameni au văzut moartea cu ochii. S-a demonstrat că vatmanii nu s-au pregătit pentru situații speciale.
Sebastian Buraga, purtătorul de cuvânt al Primăriei Iaşi explică de ce sunt de vină vatmanii și nu defecțiuni ale garniturilor vechi de zeci de ani: „Ambele vagoane au rămas fără curent electric, dar cei doi vatmani au reacţionat diferit. Primul, din ceea ce spun şi martorii aflaţi în vagon, a intrat în panică, nu a acţionat sistemele de frânare, care nu funcţionau pe curent electric, şi astfel vagonul a coborât spre vagonul din spatele său.”
Mirela Drăguşanu a supraviețuit miraculos accidentului din 2011, când un tramvai a lovit 5 mașini care staționau la semafor. Femeia a cheltuit până acum peste 50.000 de euro pe operaţii şi recuperare. Ea crede că o vină la fel de mare o poartă șefii Regiei de Transport.
„Eu nu sunt sigură că vatmanul este vinovat. Poate da, poate nu. Tramvaiele care sunt în circulaţie sunt foarte convinsă că nu prezintă siguranţă pentru absolut nimeni, nici dacă eşti călător, nici dacă mergi pe trotuar prin preajma lor,” este de părere Mirela Drăgușanu, victimă a accidentului din 2011.
Același sentiment de panică îl trăiesc călătorii RATP ori de câte ori urcă într-un tramvai.
Cel mai vechi tramvai care circulă în Iași a fost construit în 1976, iar cele mai multe sunt din anii 80. Tramvaie vechi, cale de rulare proastă. Din cei 70 de kilometri din Iași, jumătate au fost schimbaţi în ultimii cinci ani.
Despre profesionalismul vatmanilor explică Adrian Mihai, purtătorul de cuvânt al RATP Iaşi: „Vatmanii sunt testaţi periodic. În cadrul pregătirii profesionale pe care noi o realizăm periodic după o planificare stabilită la ănceput de an sunt testaţi atât din punct de vedere al cunoştinţelor tehnice şi exploatare cât şi din punct de vedere al cunoştinţelor legislative.”
Cele două tramvaie implicate în accident vor fi expertizate tehnic, dar verdictul va fi dat de un procuror la finalizarea anchetei. Opt călători au suferit răni după ce garniturile s-au ciocnit, de aceea a fost deschis dosar penal pentru vătămare corporală din culpă.