Un exemplu în acest sens este judeţul Iaşi, unde nici 1% din necesar nu este acoperit. Direcţia Judeţeană de Drumuri Iaşi are în administrare o mie de kilometri de şosele însă instituţia dispune doar de 1,6 kilometri de parazăpezi.
Pentru că parazăpezile folosite în România sunt confecţionate din lemn sau fier, acestea sunt furate pentru a fi puse pe foc sau duse la fier vechi. Iarna trecută, regionala din Iaşi a Drumurilor Naţionale a înregistrat pierderi de peste 140 de mii de lei din acest motiv.
Ţările dezvoltate folosesc un model mai eficient şi mai ieftin, care ar putea fi impus, de anul viitor, în caietul de sarcini a firmelor care participă la licitaţiile de deszăpezire în România.
Pentru drumurile naţionale din Moldova am avea nevoie de 180 kilometri de astfel de dispozitive, iar în acest moment avem doar 10 kilometri. Achiziţionarea acestora ne costă 15 milioane de lei, însă există o variantă care necesită doar jumătate din această sumă, este cea mai eficientă şi la ea apelează toate ţările din occident – perdelele forestiere.
Dacă am apela la această variantă, nu am mai avea nevoie de investiţii permanente în dispozitive, iar problema furturilor, invocată de autorităţi, ar dispărea.