Cele două planuri diferite ale autorităților de la Galați și Brăila care presupuneau ba un tunel pe sub Dunăre, ba un pod pe deasupra fluviului, au funcționat în paralel fără pași prea siguri pentru concretizarea lor. Însă la sfârșitul anului trecut, Guvernul a anunțat că a lansat prin CNADNR procedura de licitație pentru elaborarea studiului de fezabilitate a drumului expres Constanța-Tulcea-Brăila și construcția unui pod la Brăila, valoarea studiului fiind de până la 6,3 milioane de euro, fără TVA.
Viorel Mortu - vicepreşedinte CJ Brăila: "După opinia mea, mai aproape de adevăr este podul peste Dunăre pentru că este prins într-un master-plan finanţabil în curând. Este un proiect pe care noi, brăileni, dar şi gălăţenii, îl dorim de foarte multă vreme. Deja există o literatură în jurul acestei teme. Se pare că nu mai este un pod aşa de îndepărtat".
Gălățenii nu au renunțat însă la propriul proiect. Autoritățile locale de aici au anunțat că vor aloca din resurse proprii 5,4 milioane de euro pentru realizarea unui studiu de fezabilitate pentru construirea tunelului la Galați și speră că acesta va fi construit din bani europeni, sau cu fonduri ale unor investitori străini interesați.
Aurel Vlaicu - city manager Galați: "Deci suma aceea de bani pe care ați văzut-o că este pusă pentru va fi plătită în trei etape, toate condiționate una de alta. Dacă va fi fezabil din prima etapă, atunci se vor plăti banii pentru următoarea etapă, să facă proiectul tehnic propriu-zis, iar cea mai mare parte de bani, 50 la sută din proiect îi vom plăti doar dacă ne vin cu investitorul".
Gălățenii spun că deși plata a peste cinci milioane de euro pentru un studiu de fezabilitate pentru construirea tunelului poate părea o extravaganță, planul lor este unul mult mai sigur decât cel de la Brăila, pentru că nu se bazează pe bani de la Guvern.
Aurel Vlaicu - city manager Galați: "În momentul în care discutăm de bani de la bugetul de stat și discuți de chestiunea asta, iarăși este un semn de întrebare. Și acum, iarăși, depinde de ce valoare va ieși în final. De asta vă spun că și Guvernul însuși a nuanțat acum, a pus "traversarea Dunării" în zona Galați-Brăila. Pentru că una este să știi că ai un proiect local care apasă pe datoria ta publică și alta e să știi că e un proiect care se poate dezvolta independent".
Nu este pentru prima dată când construcția unui pod depășește faza discuțiilor și se trece la studiile de fezabilitate. Pentru podul de la Brăila s-a mai făcut în urmă cu trei ani un studiu de fezabilitate plătit cu bani de la Guvern. Acesta a expirat însă între timp, motiv pentru care s-a ales la sfârșitul anului trecut varianta reactualizării studiului.
Desigur, cu noi costuri. Noul studiu pentru drumul express și pod are o valoare estimată de 19 milioane lei fără TVA şi poate fi suplimentat cu 3,4 milioane lei prin achiziţia unor servicii similare.
Cei care ar putea beneficia de construirea podului sau a tunelului sunt de părere că proiectele sunt unele care nu se vor concretiza prea curând, asta în ciuda faptului că ar fi absolut necesare pentru dezvoltarea zonei.
"Nu o mai apuca noi, poate copii, nepoții. Dacă or fi bani poate se va construi. Dacă nu sunt bani... Nu au fonduri. Sunt bani mulți care trebuie" spune un gălăţean.
"Podul ar fi o soluție nemaipomenită. Ar lega Galațiul de Dobrogea care are, de ce să nu recunoaștem destule valențe. Și de turism și de putere economică" declară alt loclanic.
În momentul de față, legătura dintre zona Galați-Brăila și Tulcea se face pe la două puncte de trecere cu bacul. Traficul estimat aici în fiecare zi este de aproximativ 1.000 de autoturisme, dar și mașini care transportă mărfuri.
reporteri: Tudor Neacșu / Ana Maria Dobre
operatori: Gelu Mormoloc / Dan Lare / Luigi David