Cândva una dintre cele mai frumoase şi impunătoare clădiri de pe linia Galaţi-Bârlad, gara din Frumușița mai are un pic şi se prăbuşeşte.
Clădirea a fost construită în 1895, iar în 1946 a fost restaurată, după ce a fost bombardată de aviaţia germană.
În 1992 a fost declarată clădire de patrimoniu, fiind inclusă în lista monumentelor istorice din România.
În loc să fie conservată şi îngrijită, construcţia a fost lăsată să se degradeze şi mai mult după anii 2000.
"Au fost furate tâmplăria din lemn, au fost furate duşumelele, au fost furate grinzile metalice, astfel încât diferenţa de etaje astăzi nu mai poate fi observată. Arată ca o gară după război" spune un istoric.
Dacă, în trecut, gara era plină de călători care făceau naveta la oraş, de zeci de ani este abandonată. Casă de bilete nu mai există de mult, băncile au fost furate, aşa că puţinii călători sunt nevoiţi să aştepte în picioare, în frig.
"Nu ai unde să te adăposteşti. Bilete cumpărăm din tren, nu se mai dau bilete aici. Au furat care mai de care, au scos cărămizi, uşi, cabluri" declară un localnic.
"Un dezastru. După război, mai rău ca după război. Nu avem unde ne adăposti, stăm sub umbrelă, dacă avem" spune alt localnic.
În anul 2009, primarul localităţii a solicitat proprietarului, Regionala CFR Galaţi, preluarea gării în administrare pentru a o reabilita şi închiria unor familii nevoiaşe, însă nu a primit niciun răspuns. Astfel că nepăsarea autorităţilor şi-a pus şi mai adânc amprenta.
Nelu Munteanu, primarul comunei Frumuşiţa: "Ce să mai fac cu ea acum? Eu aş fi putut să-i dau întrebuinţare să fac Muzeul Satului, al comunei, era un lucru foarte bun."
Fără răspuns au rămas şi nenumăratele solicitări ale Direcţiei Judeţene pentru Cultură. Proprietarul avea obligaţia de a întreţine clădirea monument istoric.
Marius Mitrof, consilier Direcţia Judeţeană pentru Cultură: "Anul acesta, însă, o să o avem înscrisă în lista de control a monumentelor istorice iar proprietarul, Regionala Căilor Ferate din Galaţi va trebui să ia măsuri. Amenzile pentru nerespectarea obligaţiei de întreţinere, protejare, conservare sunt cuprinse între 4000 şi 8000 de lei".
Din păcate, nu este singura gară CFR lăsată în paragină de foarte mulţi ani. Gara din Roşcani este pustie, iar din locuinţele de serviciu au mai rămas în picioare doar câţiva pereţi din cărămidă.
Abandonată este şi gara din Balinteşti. Construită din cărămidă roşie de la fabrica Ciurea din Iaşi, gara nu mai e decât o umbră palidă a ceea ce a fost odinioară. Clădirea gării, castelul de apă şi toaleta sunt acum doar nişte ruine.
În ciuda eforturilor noastre de a obţine un punct de vedere de la reprezentanţii CFR, până la această dată nu am primit un răspuns.
Reporter: Cornelia Mazilu
Operator: Ionuţ Mocanu