deea încasării unei taxe de autostradă este mai veche, dar nu poate fi pusă în practică până când ţara noastră nu are o reţea de autostrăzi dezvoltată.
După Revoluţie a fost refăcută o singură şosea de mare viteză - Bucureşti-Piteşti, iar anul trecut a fost finalizată Autostrada Soarelui. Acum, ministerul transporturilor are în plan să termine alte tronsoane de drum, până în anul 2017.
"Prima etapă din concesiunea Piteşti - Constanta cu construcţie centura Sud este reabilitarea a peste 30 de kilometri de pe autostrada Bucureşti - Piteşti. Acolo va intra cu taxă de la Piteşti până la Constanţa, în acelaşi regim, 3 euro pe suta de kilometri", a declarat la Pro Tv Dan Şova, ministrul delegat pentru Marile Proiecte.
Această nouă taxă se adaugă celorlalte şase pe care orice proprietar de autoturism le plăteşte statului.
"În momentul în care cumpără o maşină, şoferii plătesc trei dări către stat: impozitul anual, care diferă de la un autoturism la altul, asigurarea obligatorie, în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului, dar şi de vârsta şoferului plus taxa de timbru. De asemenea, conducătorii auto sunt obligaţi să mai plătească rovigneta, taxa de drum care este inclusă în preţul carburanţilor, dar şi trecerea la staţiile de taxare de la Feteşti sau peste podul Giurgeni - Vadu Oii.", a spus Alexandru Moraru, reporter Digi24 Constanța.
Şoferii s-au obişnuit ca de la an la an taxele şi impozitele să fie majorate de Guvern, dar spun că nu văd unde anume se duc banii din încasări.
Cum e la noi, cum e în UE
Şoferii spun că au circulat şi pe alte şosele şi autostrăzi din Uniunea Europeană, dar acolo au fost făcute investiţii în infrastructură. În plus, spun ei, în alte state taxele sunt mai puţine şi la un nivel mult mai scăzut decât în ţara noastră.
Noua taxă de autostradă ar putea fi plătită, în primă fază, pe traseul Piteşti - Constanţa. Ulterior, ea va fi percepută şi celor care circulă pe ruta Comarnic - Braşov, şosea de mare viteză care ar putea fi terminată în 2017.
reporteri: Daniel Leancă, Alex Moraru
operator: Mihai Ciobanu
editor web: Anca Medrea