Când a împlinit vârsta de 10 ani, Naomi a plecat în Cipru. Mama ei a găsit de lucru acolo. Câştiga mai mulţi bani decât în România, aşa că a decis să rămână pe insulă. Şi-a înscris şi copilul la şcoală. După 6 ani petrecuţi departe de casă, mama şi fiica s-au întors în România. Acum Naomi este elevă în clasa a zecea la Liceul De Arte Regina Maria, din Constanţa.
Profesorii spun că Naomi este mult mai ambiţioasă decât alţi elevi. A prins rapid sistemul de predare de la noi, iar dascălii şi colegii i-au devenit apropiaţi.
"De la început s-a integrat s-a acomodat. A fost foarte bine primită de colegi. Este şi o pată de culoare, să zicem asa, în colegiul nostru", a declarat Gevat Nejdet, directorul Colegiului de Arte Regina Maria din Constanţa.
Impactul psihologic al schimbării
Trecerea de la sistemul de predare străin la cel românesc trebuie făcută cu mare grijă, pentru că impactul emoţional este major, spun psihologii şcolari.
"De obicei copiii pot să devină dezorientaţi, poate să scadă capacitatea de atenţie, pot fi uşor demotivaţi la începutul anului şcolar, este important ca adaptarea să fie una mai lină", spune psihologul Cristina Dincu.
Statistici
Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean Constanţa nu mai puţin de 150 de copii au revenit, în această toamnă, în şcolile din judeţ, după ce şi-au început studiile în străinătate, unde munceau părinţii lor.
Anul trecut doar 50 de şcolari care au învăţat peste hotare s-au întors în băncile învăţământului constănţean.
reporter: Anamaria Stoica
operator: Matei Ghioc
Editor web: Anca Medrea