Primarul Radu Mazăre spune că intenţia lui şi a Consiliului Local nu este de a da oameni afară, ci de a investi în port pentru crearea şi mai multe locuri de muncă.
Radu Mazăre, primarul municipiului Constanţa: "În calitate de acţionar, cu 33%, putem să le garantăm că nu vom vota pentru externalizări şi pentru diminuarea locurilor de muncă, atâta vreme cât APC şi compania nu vor intra în dificultăţi financiare."
Liderii de sindicat se vor consulta şi cu angajaţii din Port şi vor comunica, ulterior, municipalităţii ce decizie vor lua. Până atunci, însă, acţiunile sindicale anunţate nu vor fi suspendate.
Ştefan Grigorie, vicepreşedinte sindicat APC: "Noi, împreună cu FNSP-ul vom declanşa o serie de trei zile de pichetare a companiei şi vom protesta în faţa companiei"
Edilul spune că va merge la protestele sindicaliştilor pentru a sta de vorbă cu ei, mai ales că planurile sale în legătură cu portul sunt mult mai ample.
Radu Mazăre, primarul municipiului Constanţa: "Ei nu au argumente pentru ceea ce ar urma să se întâmple în port pentru acest transfer de acţiuni."
Următoarea întâlnire între sindicaliştii APC şi primarul Constanţei va avea loc, cel mai probabil, până la viitoarea şedinţă de consiliu local, de miercurea viitoare. Radu Mazăre a mai spus că vrea să creeze, în viitor, un spaţiu de andocare a navelor mici şi în zona Gării Maritime şi să integreze acest spaţiu în circuitul turistic.
Miza Portului în opinia operatorilor
Portul Constanţa, al doilea ca mărime din Europa şi principala poartă de intrare a mărfurilor în ţară, nu funcţionează nici măcar la jumătate din capacitatea sa anuală, de 120 de milioane de tone. Prin urmare, profitul anual nu sare de 15-16 milioane de euro, deşi potenţialul este uriaş.
În aceste condiţii, spun specialiştii, nu este de mirare insistenţa cu care primarul Constanţei cere să-i fie crescută influenţa în port. Iar acum Radu Mazăre a găsit la Ministrul Transporturilor şi urechi să-l asculte. Dan Şova a pus pe hârtie un act normativ prin care statul cedează 13% din acţiuni primăriei Constanţa.
Gabriel Comănescu, reprezentant operator portuar: "Nu identificăm niciun exemplu de investiţie strategică implementată la nivelul municipiului Constanţa care să ne creeze convingerea că portul va fi mai bine administrat, în afara vestitelor afaceri cu cluburi şi dezastrul pe care îl vedeţi în Mamaia."
Mircea Burlacu, reprezentantul sindicatelor portuare: "Această decizie va duce la concedieri colective, la subdezvoltare, la restrângerea numărului de lucrători portuari şi la pierderea locurilor de munca".
Ce se va întâmpla în urma transferului
Inclusiv şefi din Ministerul Transporturilor spun că primăria Constanţa nu are bani pentru a face investiţii, după cum arată un document al ministerului. Nu a făcut-o nici pană acum, deşi portul i-a adus în buget în ultimii 5 ani aproape 5 milioane de euro, pentru cele 20 de procente deţinute acum.
Numeroaselor critici, ministrul Dan Şova le răspunde sec: "Dacă ar fi o ilegalitate, suntem în plină tentativă. Să ne ridice".
În urma transferului a 13% din acţiuni către primăria Constanţa, Radu Mazăre va controla o treime din port. Tot cu 33% din acţiuni ar urma să rămână şi Ministerul Transporturilor.
Şi asta deoarece Dan Şova vrea să mai vândă pe Bursă din acţiunile deţinute de minister. Fondul Propriertatea are şi el 20% din acţiuni, însă acestea pot fi vândute oricând celui care oferă cel mai bun preţ.
Ministrul Transporturilor crede că odată cu implicarea mediului privat în afacerile din port evaziunea fiscală va fi redusă. Bugetul de stat pierde miliarde de euro în fiecare an de pe urma produselor nefiscalizate care intră în ţară - de la carburnaţi, până la îmbrăcăminte şi ţigări.
reporteri: Poliana Căpitan, Loredana Vesparu
operatori: Mihai Ciobanu, Cătălin Vârban
editor web: Anca Medrea