Aşa s-a lucrat, în perioada 2010-2013 pentru lăţirea plajelor din Olanda. Un procedeu similar va fi aplicat, din decembrie, şi pe plajele litoralului românesc.
Pentru asta, va fi folosită o navă specială care va aduce nisipul la ţărm. Deoarece adâncimea apei este mult mai mică la noi, faţă de ţărmurile olandeze, nava se va afla la 1,5 kilometri în larg iar nisipul va fi transportat prin nişte conducte submerse.
Oana Manoilă, reporter Digi24 Constanţa: "Un metru, 2, 3, 4, 5 , 6, 7 metri. Atât are acum fâşia de nisip din Tomis Nord. La vară, va avea cu cel puţin 60 de metri mai mult. Pentru asta, însă, mai bine de 800.000 de metri cubi de nisip vor fi aduşi din largul mării, de la 12 km depărtare."
Zonele care vor fi lăţite sunt cele din Tomis Nord, Tomis Centru, Tomis Sud, Eforie Nord şi Mamaia Sud. Acestea au fost alese pentru că aici, din cauza eroziunii costiere, au mai rămas doar niște fâşii înguste de nisip. Trei cauze au dus la îngustarea plajelor:
Hristu Uzun, manager de proiect ABADL: "Construirea, timp de 50 de zile a barajelor. Canalul Sulina, unde s-au dragat circa 20 de km în larg."
Peste un milion si jumatate de tone de piatră vor fi aduse pentru construirea de diguri submerse şi diguri emerse care să protejeze zona costieră.
Oana Manoilă, reporter Digi24 Constanţa: "Aici, în zona Tomis Centru, se construieşte unul dintre cele 2 diguri de suprafaţă. Lucrările pentru cel submers au fost finalizate deja. El se află undeva la 400 de metri în larg. Împreună, toate cele 3 structuri au rolul de a proteja acest golf."
Marius Stamat, manager contract Van Oord: "În acest moment, în această zonă, Tomis Nord, a fost finalizat digul submers, ale cărui efecte se pot vedea în larg, locul unde se sparg valurile, acesta având rolul de a sparge valurile în larg, de a nu le lăsa să ajungă pe plajă."
Johannes Hafkenscheid, manager proiect, Van Oord: "Avem o experienţă bogată cu acest tip de proiect. Am mai făcut lucrări similare şi pe coasta olandeză, coasta britanică şi ne aşteptăm la condiţii similare şi aici, în România. Nu cred că vom întâmpina probleme."
Valoarea totală a lucrărilor, care se vor finaliza până la finele primăverii, este de 170 de milioane de euro, iar 85% dintre acestea provin din fonduri europene.
Peste trei milioane de metri cubi de nisip vor fi aduşi pentru lăţirea plajelor iar pentru digurile submerse şi de suprafata, în total, se vor utiliza un milion şi jumătate de tone de piatră aduse din două cariere din Constanţa şi una din Tulcea. Lucrarea are garanţie un an, iar structurile din mare sunt estimate să reziste 50 de ani.
reporter: Oana Manoilă
operator: Cătălin Vârban
editor web: Anca Medrea