Cei șase marinari filipinezi, care au venit pe Flaminia, în luna iunie a acestui an au solicitat Sindicatului Liber al Navigatorilor, deocamdată doar telefonic, să fie ajutaţi cu formalităţile de repatriere în cazul în care nava va părăsi Portul Constanţa. Ei se tem pentru viaţa lor întrucât cred că portcontainerul nu poate ajunge în siguranță în Danemarca.
Adrian Mihălcioiu, Sindicatul Liber al Navigatorilor: "Nava este avariată. După cum se ştie a suferit un incendiu destul de mare. O suprafaţă destul de mare din rezistenţa navei este afectată, a mai suferit şi ceva lucrări prin dezafectarea, aici în Constanţa. Practic, rigiditatea sau siguranţa construcţiei corpului nu mai este 100% aşa cum a făcut-o şantierul".
Zilele acestea, nava Flaminia ar trebui să părăsească Portul Constanța cu destinația Danemarca, unde urmează să fie decontaminată.
De asemenea, danezii vor fi cei care vor descărca substanţele chimice rămase în containere. În legătură cu încărcătura navei, în Constanţa există un adevărat război al declaraţiilor.
În timp ce prefectul județului Constanța, Eugen Bola, susţine că s-au făcut analize care au relevat faptul că deşeurile nu au niciun impact asupra stării de sănătate a locuitorilor oraşului, reprezentantul Sindicatului Liber al Navigatorilor, dar şi alţii atrag atenţia că încă nu se cunoaşte natura tuturor resturilor de materiale de pe navă.
Eugen Bola, prefectul judeţului Constanţa: "Au fost trimise la cele mai reprezentative laboratoare pe care le avem laboratul Rompetrol, laboratorul Insemex, laboratorul Centralei Nucleare de la Cernavodă".
Adrian Mihălcioiu, Sindicatul Liber al Navigatorilor: "Se pare că sunt şi alte substanţe toxice, nu numai cele declarate. Noi nu am avut capacitatea de a le observa, de a le investiga într-un laborator de specialitate. România încă nu este pregătită din punct de vedere al mediului cu laboratoare performante".
Dumitru Bădrăgan, ecologist: „Era necesară derularea unui studiu de impact în ceea ce priveşte mediul şi sănătatea publică anterior introducerii navei în Portul Constanţa. Nu putem ştii real ce se afl[ în acele amesteruri chimice. Nu ni s-a prezentat care era riscul de mediu în ceea ce priveşte substanţele chimice aflate la bordul navei".
Pe picior de plecare
Autoritatea Navală Română a eliberat, în urmă cu 3 zile, toate actele necesare pentru ca MSC Flaminia să părăsească Portul Constanţa. Comandantul navei mai aşteaptă acum doar avizul de la Agenţia de Mediu.
Mulţi dintre muncitorii care lucrează în apropierea navei portcontainer, la firmele din zonă, spun că se tem pentru sănătatea lor.
Reamintim că nava a ajuns în România luna mai a acestui an pentru a intra la reparaţii în Şantierul Naval de la Mangalia. Portcontainerului nu i s-a permis încă accesul în şantier întrucât pescajul navei era prea mare.
În vara anului 2012, la bordul Flaminiei a izbucnit un incendiu în mijlocul Oceanului Atlantic. Pe navă erau peste 2800 de containere cu mărfuri generale şi 149 cu substanţe chimice.
reporteri: Poliana Căpitan/Oana Manoilă
operator: Ionuţ Căpitan/Cristian Caciauna
editor web: Anca Medrea