Legile româneşti în vigoare interzic introducerea pe teritoriul României a deşeurilor de orice natură, pentru a fi neutralizate. Este vorba despre un combustibil derivat din reziduuri, folosit în fabricile de ciment.
Oana Manoilă, reporter Digi24 Constanţa a spus: "Nava Flaminia va pleca în Grecia, pentru decontaminare şi asta pentru că legislaţia de acolo este mult mai permisivă. Apoi, se va întoarce direct în Şantierul Mangalia unde va intra la repraţii".
Aşa că nu scăpăm definitv de nava care a fost denumită bomba plutitoare. Dintre cele aproape 3.000 de containere pe care nava MSC Flaminia le transporta, în luna iulie 2012, de la Charleston, SUA, către Antwerp, Belgia, în jur de 150 conţineau substanţe chimice clasificate ca deşeuri periculoase. În incendiul provocat de o explozie la bordul navei au fost distruse sau deteriorate parţial aproximativ 120 de containere cu astfel de substanţe.
"Până în prezent, peste 2.000 de tone de deşeuri metalice au fost descărcate de pe nava MSC Flaminia. Şi asta pentru că legislaţia românească nu permite descărcarea şi altor tipuri de deşeuri care se mai află pe navă", a spus Oana Manoilă, reporter Digi24 Constanţa.
Prefectul judeţului Constanţa, Eugen Bola, a declarat că "sunt deşeuri pe care partea română nu poate să le accepte, noi neputând să le distrugem şi, evident, preţul pe decontaminare, pentru că toate lucrurile s-ar fi rezolvat uşor într-un port din Franţa, din Germania, dar nota de plată ar fi fost una serioasă".
Decontaminarea principală a MSC Flaminia a avut loc în Germania, apoi în Danemarca, unde au fost extrase de la bord 30.000 de tone de lichide şi apă de mare. Ce nu s-a putut extrage a rămas în containere. Cu această încărcătură, nava a ajuns în Constanţa, la mijlocul lunii martie. După aproximativ trei luni în care a stat în largul mării, la opt mile marine de ţărm, sub pază strictă, Flaminia a fost acostată în Portul Constanţa.
Reporteri: Daniel Leancă/Oana Manoilă
Operatori: Cristian Caciauna/Mihai Ciobanu
Editor web: Anca Medrea