Mircea Someşan este unul dintre puţinii români care comandă un vapor precum CMA CGM Elbe. Practic gestionează toată activitatea de pe gigantul de 300 de metri lungime şi 49 lăţime. Lansată la apă în 2014, nava poate transporta, la capacitate maximă 9360 containere. Valoarea totală a portcontainerului, încărcat la capacitate maximă se apropie de un miliard de euro.
Mircea Someşan, comandantul navei: Responsabilitatea comandantului este aceea de a duce nava şi echipajul dintr-un port în altul şi de a ajunge la capătul liniei cu marfa aşteptată de cei care au cumpărat-o şi au plătit-o în condiţii foarte bune. Am dovedit în acest an că putem conduce şi putem lucra pe nave de aceste dimensiuni
Românii sunt în toate poziţiile cheie ale navei. De la comandă, la maşină, cu toţii au rolul lor. Stau şi câte jumătate de an departe de casă, dar îi motivează şi salariile pe care nu le vor câştigat niciodată în România, pe uscat.
Este unul dintre motivele care îl încurajează şi pe şeful mecanic al navei, Sorin Popescu, care în fiecare dimineaţă se trezeşte cu gândul ca nava să meargă la parametrii maximi.
Sorin Popescu, şeful mecanic al navei: Tehnologia a evoulat foarte mult. A plecat de la parte mecanică, acum ajuns la parte electronică. Trebuie să fii şi un pic IT-ist, să ai şi cunoştinţe de calculator, care sunt adiţional peste cunoştinţele de mecanică cu care am venit din flota românească.
La bord, totul se desfăşoară contracronomentru. În maxim 35 de ore de când nava acostează la ţărm, marfa trebuie descărcată, aprovizionată şi apoi alte containere urcate la bord.
Din Constanţa, Elbe trebuie să ajungă la Istanbul. Pentru a trece strâmtoarea Bosfor, constructorii chinezi au stabilit ca lungimea navei să aibă 299,95 metri adică să nu depăşească limita impusă de autorităţile turce.
Nava a fost dată la apă în 2014 în şantierul din Dailan, China. Este una dintre cele mai moderne nave care merg acum pe mările şi oceanele lumii. Aparatura din camera de comandă este de top, iar motorizarea este impresionantă şi foloseşte tehnolgoie de ultimă oră.
Paul Greavu, reporter Digi24 Constanţa: Motorul acestui vas dezvoltă o putere de 47.000 de kW, suficient cât să alimenteze un oraş precum Mangalia.
Romeo Stavăr-Vergea, director general CMA Ships Romania: Este o mare mândrie să avem asemenea nave moderne, care sunt conduse de către ofiţeri români, venind în Portul Constanţa, după ani de zile în care au bătut oceanele şi mările lumii, netrecând niciodată într-un port românesc.
După ce iese din Marea Neagră, CMA CGM Elbe ia calea Chinei cu opriri în Port Suez, Malaezia şi Coreea de Sud.
reporter: Paul Greavu
operator: Cătălin Vârban