Canalul: istorie, economie, suferință. Se împlinesc 31 de ani de la inaugurarea "Magistralei Albastre"

Data publicării:
31

foto: Arhivele Naţionale, filiala Constanţa

Anastase Buciuneanu, fost deținut politic la Canal: "Peste 80-100 de roabe. Și, dacă nu încărcai bine, te lovea, te lovea... Și au trecut anii...".

Anastase Buciuneanu a fost închis la Canal din octombrie 1949 și până în iunie 1952. Este unul dintre cei puțini care au reușit să scape cu viață de-acolo. În anii 1949-1953, Canalul a făcut mii de victime.

Gabriel Stelian Manea, specialist în istoria comunismului: "A fost un mormânt pentru tot ceea ce a însemnat elita românească - și nu mă refer doar la cea intelectuală, ci și la cea țărănească, burghezia, cler și așa mai departe."

Paul Andreescu, fost deținut politic: "A însemnat o crimă imensă pe un perimetru restrâns și într-un timp scurt. Poate că aici au avut loc, după statisticile noastre, cele mai multe crime."

Și nu doar morți fără lumânări și crime nepedepsite a lăsat în urmă Canalul. Suferința a îmbrcat și alte forme. Pentru că locuiau în apropierea "Magistralei Albastre", au fost strămutați mii de oameni şi au fost rase localități de pe fața pământului.

Mamaia Sat este una dintre ultimele așezări rurale desființate de regimul comunist. A fost pusă la pământ, în 1988, din dispoziția cuplului Ceaușescu.

Alexandrina Dragomir, locuitor din Mamaia Sat: "N-am putut să văd cum se dărâmă, am venit după, după ce s-a demolat şi s-au făcut gropi, vă daţi seama, s-au făcut gropi cu buldozerul şi au băgat tot tot tot în gropi."

Elena Stanciu, locuitor din Mamaia Sat: "Am găsit o lingură, din serviciul nostru, am găsit o bucată de gard din gardul nostru, o muşcată care nu a vrut să plece de acolo..dureros!"

În primii ani de după inaugurarea Canalului Dunăre Marea Neagră, pe aici se transportau materii prime pentru Combinaltul Siderurgic Galaţi - adică minereu de fier, cărbune -, iar, de acolo, la export laminate şi tablă.

În ziua de astăzi, vorbim despre o cu totul altă componenţă a traficului de mărfuri, spune conducerea Adminsitraţiei Canalelor Navigabile.

Anastasie Severin, director tehnic Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile: "În momentul de faţă, Canalul lucrează mai mult pentru Serbia, Ungaria, Austria, Bulgaria şi mai puţin pentru România. Ceea ce nu este rău dacă ne gândim că prin taxele percepute la Canal aducem un venit substanţial la bugetul de stat."

32 de milioane de tone de mărfuri au trecut, în 2014, pe barje, pe Canalul Dunăre - Marea Neagră. 40% din cantitate este reprezentată de cereale.

reporter: Adrian Herța
operator: Florin Boboc

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Orașul din România acoperit de zăpadă la mijloc de noiembrie. Ninge fără oprire de....
Digi FM
Motivul pentru care Fuego nu s-a căsătorit până la 48 de ani: “Când ajungem în camera noastră, suntem niște...
Pro FM
Cheryl Cole, solista care l-a făcut tată pe Liam Payne, îndurerată la înmormântarea cântărețului. Mesajul din...
Film Now
Selena Gomez dezvăluie cel mai bun sfat pe care l-a primit de la o femeie: „Chiar funcționează!”
Adevarul
Americanii care vor să fugă de Trump și-au găsit refugiu în Sardinia. Orașul în care o casă costă 1 euro
Newsweek
Pensie mai mare la Mica Recalculare cu o condiție. De unde poate fi luat documentul?
Digi FM
Denis Drăguș, împăcare neașteptată cu familia sa, cu care nu mai vorbise de cinci ani. Tatăl atacantului: „Am...
Instituția Prefectului - județul Suceava
„Ne așteptăm la episoade mai severe” de iarnă. Vortexul polar și ciclonul Bert, explicate de climatologi
Digi Animal World
Un bărbat s-a deghizat în crocodil și a încercat să-i atragă atenția unui aligator adevărat. Imaginile sunt...
Film Now
Joaquin Phoenix, gesturi atente și priviri pline de iubire pentru soția lui, Rooney Mara. Discreți și...
UTV
One Direction, reuniti pentru a-l conduce pe ultimul drum pe Liam Payne. Imagini emotionante de la...