foto: Arhivele Naţionale, filiala Constanţa
Anastase Buciuneanu, fost deținut politic la Canal: "Peste 80-100 de roabe. Și, dacă nu încărcai bine, te lovea, te lovea... Și au trecut anii...".
Anastase Buciuneanu a fost închis la Canal din octombrie 1949 și până în iunie 1952. Este unul dintre cei puțini care au reușit să scape cu viață de-acolo. În anii 1949-1953, Canalul a făcut mii de victime.
Gabriel Stelian Manea, specialist în istoria comunismului: "A fost un mormânt pentru tot ceea ce a însemnat elita românească - și nu mă refer doar la cea intelectuală, ci și la cea țărănească, burghezia, cler și așa mai departe."
Paul Andreescu, fost deținut politic: "A însemnat o crimă imensă pe un perimetru restrâns și într-un timp scurt. Poate că aici au avut loc, după statisticile noastre, cele mai multe crime."
Și nu doar morți fără lumânări și crime nepedepsite a lăsat în urmă Canalul. Suferința a îmbrcat și alte forme. Pentru că locuiau în apropierea "Magistralei Albastre", au fost strămutați mii de oameni şi au fost rase localități de pe fața pământului.
Mamaia Sat este una dintre ultimele așezări rurale desființate de regimul comunist. A fost pusă la pământ, în 1988, din dispoziția cuplului Ceaușescu.
Alexandrina Dragomir, locuitor din Mamaia Sat: "N-am putut să văd cum se dărâmă, am venit după, după ce s-a demolat şi s-au făcut gropi, vă daţi seama, s-au făcut gropi cu buldozerul şi au băgat tot tot tot în gropi."
Elena Stanciu, locuitor din Mamaia Sat: "Am găsit o lingură, din serviciul nostru, am găsit o bucată de gard din gardul nostru, o muşcată care nu a vrut să plece de acolo..dureros!"
În primii ani de după inaugurarea Canalului Dunăre Marea Neagră, pe aici se transportau materii prime pentru Combinaltul Siderurgic Galaţi - adică minereu de fier, cărbune -, iar, de acolo, la export laminate şi tablă.
În ziua de astăzi, vorbim despre o cu totul altă componenţă a traficului de mărfuri, spune conducerea Adminsitraţiei Canalelor Navigabile.
Anastasie Severin, director tehnic Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile: "În momentul de faţă, Canalul lucrează mai mult pentru Serbia, Ungaria, Austria, Bulgaria şi mai puţin pentru România. Ceea ce nu este rău dacă ne gândim că prin taxele percepute la Canal aducem un venit substanţial la bugetul de stat."
32 de milioane de tone de mărfuri au trecut, în 2014, pe barje, pe Canalul Dunăre - Marea Neagră. 40% din cantitate este reprezentată de cereale.
reporter: Adrian Herța
operator: Florin Boboc