Canalul: istorie, economie, suferință. Se împlinesc 31 de ani de la inaugurarea "Magistralei Albastre"

Data publicării:
31

foto: Arhivele Naţionale, filiala Constanţa

Anastase Buciuneanu, fost deținut politic la Canal: "Peste 80-100 de roabe. Și, dacă nu încărcai bine, te lovea, te lovea... Și au trecut anii...".

Anastase Buciuneanu a fost închis la Canal din octombrie 1949 și până în iunie 1952. Este unul dintre cei puțini care au reușit să scape cu viață de-acolo. În anii 1949-1953, Canalul a făcut mii de victime.

Gabriel Stelian Manea, specialist în istoria comunismului: "A fost un mormânt pentru tot ceea ce a însemnat elita românească - și nu mă refer doar la cea intelectuală, ci și la cea țărănească, burghezia, cler și așa mai departe."

Paul Andreescu, fost deținut politic: "A însemnat o crimă imensă pe un perimetru restrâns și într-un timp scurt. Poate că aici au avut loc, după statisticile noastre, cele mai multe crime."

Și nu doar morți fără lumânări și crime nepedepsite a lăsat în urmă Canalul. Suferința a îmbrcat și alte forme. Pentru că locuiau în apropierea "Magistralei Albastre", au fost strămutați mii de oameni şi au fost rase localități de pe fața pământului.

Mamaia Sat este una dintre ultimele așezări rurale desființate de regimul comunist. A fost pusă la pământ, în 1988, din dispoziția cuplului Ceaușescu.

Alexandrina Dragomir, locuitor din Mamaia Sat: "N-am putut să văd cum se dărâmă, am venit după, după ce s-a demolat şi s-au făcut gropi, vă daţi seama, s-au făcut gropi cu buldozerul şi au băgat tot tot tot în gropi."

Elena Stanciu, locuitor din Mamaia Sat: "Am găsit o lingură, din serviciul nostru, am găsit o bucată de gard din gardul nostru, o muşcată care nu a vrut să plece de acolo..dureros!"

În primii ani de după inaugurarea Canalului Dunăre Marea Neagră, pe aici se transportau materii prime pentru Combinaltul Siderurgic Galaţi - adică minereu de fier, cărbune -, iar, de acolo, la export laminate şi tablă.

În ziua de astăzi, vorbim despre o cu totul altă componenţă a traficului de mărfuri, spune conducerea Adminsitraţiei Canalelor Navigabile.

Anastasie Severin, director tehnic Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile: "În momentul de faţă, Canalul lucrează mai mult pentru Serbia, Ungaria, Austria, Bulgaria şi mai puţin pentru România. Ceea ce nu este rău dacă ne gândim că prin taxele percepute la Canal aducem un venit substanţial la bugetul de stat."

32 de milioane de tone de mărfuri au trecut, în 2014, pe barje, pe Canalul Dunăre - Marea Neagră. 40% din cantitate este reprezentată de cereale.

reporter: Adrian Herța
operator: Florin Boboc

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Locurile din Europa unde pot fugi românii de frig. 10 destinații cu soare și căldură, chiar și în plină iarnă
Digi FM
Kevin Costner, vacanță în Aspen alături de fiica sa adolescentă. Actorul este tatăl a șapte copii
Pro FM
Soția lui Kanye West, într-o pelerină transparentă de ploaie, cu nimic pe dedesubt. El, cu mască pe față...
Film Now
I-a arătat imagini nud și i-a vorbit despre dependența lui de pornografie. Blake Lively l-a dat în judecată...
Adevarul
De când va fi fabricată Dacia Spring în Europa: va duce la o scădere masivă a costurilor
Newsweek
Cu ce precizie iau pensia, în 2025, românii care au muncit în Germania? Haos cu pensiile în România
Digi FM
Controversă după momentul Aurei Șova cu Marius Manole, din finala Vocea României 2024: "Respectul faţă de...
Digi World
O vedetă TikTok a murit la doar 19 ani din cauza unei boli foarte rare care afectează doar câteva sute de...
Digi Animal World
Cum arată câinele care valorează un milion de euro. A fost conceput și născut în România: „A câștigat toate...
Film Now
Cum arată la 44 de ani fiul tatuat al lui Michael Douglas, care-i seamănă leit. De ce a făcut Cameron șapte...
UTV
Andreea Balan si George Burcea, impreuna la serbarea fiicei lor, Ella. Au lasat in urma certurile pentru...