Cristian Ene este student în anul patru la Academia Navală şi de peste un an şi jumătate îşi caută un armator care să-l angajeze. Vrea să plece să-şi facă stagiu de cadeţie, care durează 12 luni. Abia după acest stagiu el poate să-şi ia brevetul şi să navigheze pe funcţie de ofiţer şi, implicit, pe un salariu mare.
Cristian Ene, student: "Dar din păcate nu poţi să intri în sistem. Sincer, foarte mult nu mai sunt dispus să aştept, acum să vedem ce se poate rezolva."
Nu este singurul aflat într-o astfel de situaţie. Sute de tineri aşteaptă anual un semnal din partea agenţiilor de crewing. Pe parcurs, mulţi renunţă. Pentru cei care au avut noroc, aşteptarea a fost foarte lungă.
Cătălin Huţanu, navigator: "Este o luptă pentru navigatorii tineri şi mai ales acum, pe fondul crizei, este destul de greu să găseşti un post de cadet. Cât ai căutat o firmă care să te ia în voiaj? Aproximativ un an, un an şi jumătate."
Marian Călugăriţă, navigator: "Acum la mecanici sunt 200 de studenţi, am impresia, la electricieni sunt vreo o sută. Câte nave pot să fie, atâta timp cât noi nu mai avem flotă, nu ne mai facilitează nimeni nimic, în sensul să ne facem cadeţia pe o navă sub pavilion românesc."
La început, câştigurile sunt mici, dar după stagiul de un an, când şi dacă devin ofiţeri primesc sume mai mari de bani. Depinde însă de tipul de navă pe care se îmbarcă. Rectorii universităţiilor de profil înceacă să atragă jucătorii mari de pe piaţă şi să-şi trimită studenţii pe mare. Uneori reuşesc, alte ori nu. În viziunea formatorilor, totul depinde de studenţi.
Salarii pentru cadeţi
pe vapoare cargo: 400 de euro
pe tancuri petroliere: 900 de euro
pe containere: 600 de euro
Salarii pentru ofiţeri începători
pe vapoare cargo: 2.500 de euro
pe tancuri petroliere: 3.500 de euro
pe containere: 3.000 de euro
Cornel Panait, prorectorul Universităţii Maritime Constanţa: "Când sunt studenţii noştri şi îşi fac treaba, ei vor avea un viitor care îi va scuti de orice fel de grijuri de natură financiară."
Paul Greavu, reporter Digi24 Constanţa: "Numărul mare de navigatori la nivel mondial, dar şi lipsa vapoarelor cu pavilion românesc sunt principalele motive pentru care cadeţii din ţara noastră se îmbarcă foarte greu."
Reprezentanţii marinarilor români punctează că aceşti factori stau la baza unui scenariu care în urmă cu 20 de ani era inimaginabil.
Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor: "Avem în jur de 30000 de navigatori, probabil 20000 sunt activi. Numărul navigatorilor români oricum scade, pentru că îmbătrânim şi ăsta este un semnal de alarmă pe care noi l-am tras de foarte multă vreme. Probabil că în 2030, în actuala rată de scădere, nu vom mai avea navigatori români."
Anual, 700 de studenţi finalizează studiile Univerităţii Maritime din Constanţa. În 2014, doar jumătate dintre ei au reuşit să se angajeze pe vapoare.
reporter: Paul Greavu
operator: Alexandru Brînzaru