Cercetarea arată că tinerii cheltuie mult mai puţin comparativ cu anii trecuţi. Aceştia merg mai rar la concerte şi spectacole şi ies mai puţin în oraş.
Atunci când îşi permit să îşi petreacă timpul într-un local sau pe o terasă, majoritatea tinerilor din România aleg băuturile răcoritoare carbogazoase, în detrimentul sucurilor de fructe. Berea rămâne băutura alcoolică cea mai consumată de tinerii de peste 18 ani, dintre care 40% se declară fumători.
Mai mult, 67% dintre tinerii şi adolescenţii care mânâncă în oraş merg la fast food-uri, în timp ce mai puţin de 40% practică un sport.
"Din păcate, cred că este un fenomen destul de uşor explicabil... în general, viciile ca să spun aşa, cresc în incidenţa de consum, poate şi ca şi volum, în perioade în care se resimt restricţii bgetare gen cafea, ţigări şi aşa mai departe", a explicat Radu Bogdan, coordonator programe Youth Monitor.
"Este o problemă de educaţie, dar nu trebuie să ne mirăm dacă ne uităm câte reclame apar în programele destinate copiilor mici, nu trebuie să ne mirăm că ele lasă urme atunci când sunt adolescenţi", a afirmat Ioan Plăiaş, specialist în comportamentul consumatorului.
De altfel, cu excepţia consumului de ţigări, cafea şi alcool, cercetarea arată că tinerii cheltuie mai puţin în toate domeniile.
"Scăderile nu sunt mari, dar faptul că se referă la mai toţi indicatorii, ne fac să tragem această concluzie că este o generaţie afectată", a mai spus Radu Bogdan.
Chiar şi aşa, tinerii din România au grijă de modul în care se prezintă în public şi alocă sume importante de bani pentru articolele vestimentare. Tinerii români cheltuie pe haine şi încălţăminte 33 de euro în fiecare lună, cu mult peste media celorlalte ţări din estul şi centrul Europei. Sunt întrecuţi la acest capitol doar de austrieci, cu 57 de euro pe lună. Tinerii din Ungaria, spre exemplu, nu cheltuie mai mult de 17 euro pe lună pe haine şi încălţăminte.
"(Care sunt priorităţile, ce cumperi mai mult? Haine?) Haine, da! Sunt fată şi haine cumpăr şi alimente, cam atât. 300-400 de lei, cam asta ar fi media", a afirmat o tânără.
"(În momentul de faţă lucrezi?) Nu, sunt student. (Cam care este bugetul tău lunar?) 500-600 de lei. Chiar acum nu-mi doresc să cumpăr ceva anume, dar dacă mi-aş dori ceva, aş pune din banii aceştia deoparte şi aş renunţa la alte lucruri", a spus un tânăr.
Studiul arată că doar 34% dintre tineri au un loc de muncă, iar majoritatea nu câştigă mai mult de 1.000 de lei pe lună. Cercetarea se bazează pe interviurile a 5.204 persoane cu vârste cuprinse între 14 şi 26 de ani şi a fost realizată la nivel naţional în perioada aprilie 2014-martie 2015.