Specialiştii clujeni îşi pun mari speranţe în proprietăţile terapeutice ale celor doi roboţi.
"Ne așteptăm ca, în urma ședințelor de terapie asistată de roboțelul Nao, copiii să realizeze imitație mai multă și mai multe mișcări, să împărtășească mai mult din activitățile pe care le fac într-un joc social", a afirmat terapeutul Cristina Costescu.
La comenzi vocale sau la simpla atingere, roboții pot să vorbească, să plângă, să meargă și chiar să cânte.
"Robotul poate să interacționeze similar unei interacțiuni umane. Spre exemplu: să salute, să vorbească, poate să vorbească în limba română, poate să se implice în activități de joc educativ cu copiii, ceea ce, în mod normal, ar face terapeutul şi ar învăța stând lângă ei în diferite activități, poate să facă și robotul", a explicat Siviu Matu, cercetător în cadrul proiectului.
Specialiștii cred că recuperarea copiilor cu autism va fi astfel mai rapidă.
"Robotul transmite mai puține informații și mai simple decât transmite terapeutul. Fața noastră este foarte complexă și atunci, de exemplu, când noi exprimăm bucurie, ceea ce se transmite este mult mai complex şi pentru copilul cu autism este dificil să proceseze toate informațiile", a precizat Cristina Costescu.
Roboții au fost achiziționați în cadrul unui proiect european și au costat 10.000 de euro. În proiect sunt implicate și universități din Anglia, Suedia și Franța. Inginerii de acolo împreună cu psihologii de la Cluj încearcă să extindă utilizarea roboţilor în tratamentul copiilor cu autism.
"Pot să facă mult mai multe lucruri, mai multe lucruri care pot fi folosite în tratamentul copiilor bolnavi de autism. Ce ne propunem noi în cadrul proiectului este să extindem funcționalitatea roboților, practic să adaptăm comportamentul lor la intervenția pe care ar trebui să o primească copiii cu astfel de probleme", a mai spus Siviu Matu.
În România există aproximativ 20.000 de persoane care suferă de autism.