Povestea lui Retman a început de la nişte benzi desenate, iar în anul 2010, el devenea personajul principal al unei cărţi terapeutice pentru copii. De acolo a fost doar un pas până ca Retman să se transforme într-un robot terapeutic, în cadrul unui proiect dezvoltat de psihologii şi cercetătorii clujeni de la Universitatea Babeş-Bolyai. În scurt timp, copiii îl vor primi pe Retman şi în casele lor prin intermediul unui joc online de strategie, al cărui protagonist va fi.
Proiectul a luat naştere în contextul cifrelor îngrijorătoare ale Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, care arată că, în prezent 22% dintre copiii şi tinerii europeni au probleme de sănătate mintală şi sunt fie depresivi, fie anxioşi.
"Tehnologia a fost utilizată cu succes până în prezent, în cadrul intervenţiilor psihoterapeutice. Din păcate, demersurile s-au concentrat mai degrabă pe abordarea problemelor, acolo unde deja există în rândul copiilor şi adolescenţilor. De aici şi elementul de noutate al proiectului. Noi, în premieră, ne propunem să prevenim, pentru că este mult mai eficient şi mai uşor să previi, decât să tratezi", a explicat psihologul Oana David, coordonatorul proiectului.
Prin intermediul jocului, copiii vor dobândi calităţi care să-i ajute ulterior în viaţa reală să se controleze şi astfel să prevină apariţia unor probleme emoţionale.
"Dacă vor petrece 10-15 minute pe zi, vor putea să exerseze aceste moduri de gânduri raţionale sau moduri de gândire, care îi ajută şi sperăm cu interes să apară un produs cât mai adecvat, astfel încât să putem beneficia. Ei vor să se joace pe calculator, să beneficiem de partea cu media", a spus o mămică.
Parteneră în acest proiect va fi şi o firmă IT din Cluj, care se va ocupa de implementarea noului joc.
"Suntem în prima fază, cea de început, vom face design-ul. Trebuie să creăm personajele din punct de vedere al design-ului şi apoi să stabilim pentru fiecare nivel ce trebuie să facă copilul, ce se întâmplă în joc", a precizat Jakab Reka, reprezentant al companiei.
Cercetătorii clujeni spun că jocul va fi disponibil în 2 ani. Proiectul în cadrul căruia va fi creat acest joc este finanţat cu 300.000 de euro, bani de la Ministerul Educaţiei.