Din cele 330 de autobuze, troleibuze şi tramvaie care circulă pe străzile municipiul Cluj-Napoca, puţin peste 200 ar trebui scoase din uz. Acestea au depăşit durata recomandă de exploatare, iar unele dintre ele au o vechime de aproape 20 de ani.
Durata normală de funcţionare a unui troleibuz sau autobuz este de 10 ani. În ultima perioadă însă, autoritățile din Cluj-Napoca au preferat să achiziționeze mai multe autobuze la mâna a doua din Franţa. De asemenea, în loc de şase tramvaie noi, conform planurilor, au fost cumpărate doar patru.
"Nicăieri în lume nu se înlocuieşte parcul odată cu expirarea duratei de exploatare, dar ar fi de dorit undeva la 20-30% la parcul de troleibuze, ar fi un procent de până la 50% la tramvaie şi bineînţeles la partea de autobuze cu un procent de până în 40%. După norma şi timpul de exploatare care este dedicată acestor mijloace de transport, ele ar putea fi înlocuite", spune Liviu Neag, directorul Regiei Autonome de Transport Urban Cluj-Napoca.
Reprezentanţii autorităţilor locale intenționează ca o parte din prețul biletului de călătorie să meargă spre un fond de investiţii. Mai mult, aceştia se bazează pe accesarea de fonduri europene pentru achiziţionarea de noi autobuze.
"Sunt finanţările din fondurile disponibile la guvernul elveţian din care am depus deja un proiect pentru autobuze electrice. Iar pe de altă parte, bineînţeles, fondurile nerembursabile europene din programele următoare", declară Oana Buzatu, purtătorul de cuvânt al primăriei clujene.
Autorităţile clujene au întocmit un plan ce se întinde pe durata a 7 ani pentru înlocuirea totală a parcului auto. Astfel, în fiecare an începând din 2014, ar trebui achiziţionate 29 de maşini noi, printr-o investiție de peste 250 de milioane de lei.