La un hotel de 4 stele din Poiana Braşov lucrează 10 filipineze. Joy este cameristă şi a fost angajată aici pentru că avea calificare şi experienţă în domeniul hotelier. Şi mai mult, este extrem de conştiincioasă atunci când îşi face treaba.
"Pentru mine, dacă îţi iubeşti meseria, nu contează cât de greu este, atât timp cât iubeşti ceea ce faci, totul va ieşi perfect", Joy Cainoy - cameristă.
Reprezentanţii hotelului spun că angajaţii străini lucrează aici încă de când s-a deschis unitatea. Asta în timp ce, printre angajaţii români, a fost un flux foarte mare. Şi de această problemă se lovesc mai toţi hotelierii din Braşov
"Fluctuaţia personalului este cea mai mare problemă în industria hotelieră. Am apelat la angajarea acestor fete din acest motiv: nu există personal calificat, necalificat, să dorească să muncească", Dragoş Frăţilă - director general hotel 4*.
De cele mai multe ori hotelierii angajează personal necalificat şi îi trimit ulterior la instruire. Dar asta înseamnă cheltuieli în plus pentru angajator.
"Nu facem faţă cu personalul care-l avem la dispoziţie, îl calificăm chiar la locul de muncă şi ne-ar ajuta foarte mult ca aceştia să vină cu un bagaj de cunoştinţe înainte de angajare", Remus Apostolescu - front office manager, hotel 4*.
În Braşov există câteva şcoli cu specializare în turism, dar numărul absolvenţilor nu este suficient pentru cererea de pe piaţa muncii.
"90 de absolvenţi din liceu, cam 50 şcoală profesională, 40-50 postliceală. 90% dintre absolvenţii noştri devin studenţi, prin urmare, dacă se angajează, se angajează doar o perioadă scurtă, în vacanţe", Claudia Petcu - director adjunct, Colegiul Economic Andrei Bârseanu Braşov.
Pentru a rezolva problema personalului necalificat, hotelierii şi proprietarii de restaurante au venit cu ideea să înfiinţeze o şcoală profesională pe modelul celor nemţeşti. În acest fel, elevii ar fi şcolarizaţi pe domenii, iar după terminarea studiilor vor fi direct angajaţi.
"Am făcut deja o sesizare către Primăria Braşov, luna trecută în acre am propus posibilitatea înfiinţării unui centru de training sau a unei şcoli profesionale după modelul de succes al Şcolii Profesionale Kronstadt", Marius Mihulin - director executiv, Asociaţia Poiana Braşov.
"Municipalitatea va asigura tot ceea ce înseamnă clădire şi reparaţiile necesare, la fel şi în domeniul, horeca, iar investiţiile în echipamente vor fi făcute de partenerii privaţi. Noi sperăm ca dacă nu reuşim de anul acesta şcolar, cel târziu la anu, această şcoală profesională în domeniul HoReCa să funcţioneze", Sorin Toarcea - purtătorul de cuvânt al Primăriei Braşov.
În Poiana Braşov sunt 45 de unităţi de cazare, iar în asociaţie fac parte 28 de hoteluri şi pensiuni. În Braşov vin anual în jur de un milion de turişti.
Reporter: Mirela Palcu
Operator: Robert Piticu