Constructorii autostrăzilor cer bani în plu

Data publicării:
BANI AUTODSTRAZI


"Avem revendicări în valoare de aproximativ 600 de milioane de euro, iar prin camerele de adjudecare a disputelor au fost emise decizii în valoare de aproape 175 de milioane de euro", Marcel Boloş, secretar de stat în Ministerul Transporturilor. 

Aceste decizii pot fi atacate la curţile de arbitraj, fie în ţară, fie în străinătate. Iar suma finală pe care ar putea să o plătească statul ar putea creşte. Pe autostrada Lugoj-Dumbrava, trei dintre cei patru constructori cer bani în plus: aproape 180 de milioane de lei.

Cel mai mult au cerut italienii care au lucrat pe primii 27 de kilometri ai autostrăzii: 134 de milioane de lei.

"În momentul în care a început execuţia proiectului s-a constatat că nivelul pânzei de apă freatică a crescut. În această situaţie au apărut alunecări de teren care au necesitat intervenţii de consolidare" Marcel Boloş, secretar de stat în Ministerul Transporturilor. 

Studiile de fezabilitate făcute ca la carte ne-ar putea ajuta să economisim bani, spun specialiştii. Surprizele ar fi mai puţine atunci când încep efectiv lucrările, iar constructorii nu ar mai avea motive să ceară bani în plus.

Fiecare zi pierdută din cauza ritmului lent de realizare a exproprierilor, a relocărilor de utilităţi şi a emiterii de avize ne costă. Constructorii cer să primească bani când utilajele stau din vina statului.

 "Sumele acelea vor fi plătite din bugetul de stat si sunt erorile de management ale ultimilor directori generali. Au existat inclusiv şi abuzuri din partea directorilor CNADNR. Nu le-a mai plăcut de o firmă şi au zis reziliaţi contractul cu ăia. Oamenii poate aveau dreptate. Nu s-a abordat corect şi ne-au dat în judecată şi ne-au prins şi le plătim acum zeci de milioane de euro gratuit", Alin Goga, director de investiţii în DRDP Craiova.

Centura Sibiului este un astfel de exemplu. Atât firma aleasă iniţial să facă şoseaua, cât şi drumarul austriac care a preluat ulterior o parte din lucrări, cer despăgubiri de zeci de milioane de euro. Un alt exemplu este bucata de 20 de kilometri dintre Cernavodă şi Medgidia.

Culmea este că şi italienii de la Impregilo care au lucrat pe cei 22 de kilometri dintre Cunţa şi Sălişte, parte a autostrăzii Orăştie-Sibiu, ne cer 120 de milioane de lei în plus faţă de contract. Asta deşi ne-au lăsat cu o gaură de 300 de metri în mijlocul autostrăzii.

"Materialele de construcţie nu sunt în conformitate cu caietul de sarcini, lucrările de execuţie sunt necorespunzătoare, deci proiectul nu a fost respectat", Dan Costescu, ministrul Transporturilor. 

Iar în acest caz garanţiile care pot fi executate de stat pentru a repara autostrada se ridică la doar 90 de milioane de lei.

Reporter: Cristina Sbîrn

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Zodiile care vor avea trei ani plini de noroc începând cu 2025. Trăiesc cea mai bună perioadă
Digi FM
Kevin Costner, vacanță în Aspen alături de fiica sa adolescentă. Actorul este tatăl a șapte copii
Pro FM
Soția lui Kanye West, într-o pelerină transparentă de ploaie, cu nimic pe dedesubt. El, cu mască pe față...
Film Now
I-a arătat imagini nud și i-a vorbit despre dependența lui de pornografie. Blake Lively l-a dat în judecată...
Adevarul
De când va fi fabricată Dacia Spring în Europa: va duce la o scădere masivă a costurilor
Newsweek
Ultimele vești de la Casa de Pensii despre indexarea pensiilor în ianuarie: Va veni direct majorată
Digi FM
Controversă după momentul Aurei Șova cu Marius Manole, din finala Vocea României 2024: "Respectul faţă de...
Digi World
O vedetă TikTok a murit la doar 19 ani din cauza unei boli foarte rare care afectează doar câteva sute de...
Digi Animal World
Cum arată câinele care valorează un milion de euro. A fost conceput și născut în România: „A câștigat toate...
Film Now
O dragoste ca a lor e rară. Julia Roberts, fotografie plină de tandrețe alături de soțul ei și declarație...
UTV
Andreea Balan si George Burcea, impreuna la serbarea fiicei lor, Ella. Au lasat in urma certurile pentru...