Comandău este o localilate înfiinţată în jurul anului 1913, special pentru muncitorii din domeniul forestier. Inima satului a fost dintotdeauna linia ferată îngustă din care astăzi mai există doar două porţiuni ce însumează 23 de kilometri.
"Asta a fost una dintre cele mai importante linii forestiere din România, pe o distanţă de peste 200 de kilometri s-a transportat masă lemnoasă din judeţele Buzău şi Covasna", a povestit Georg Hocevar - preşedintele Asociaţiei pentru păstrarea liniilor ferate înguste din România.
În 1999 linia îngustă a fost închisă, odată cu făbricuţa de prelucrare a lemnului din sat. Din cei nici 30 de kilometri de linie ferată, doar 10 mai sunt astăzi exploataţi, exclusiv în scopuri turistice: patru în oraşul Covasna şi şase la Comandău. Oameni din toate colţurile ţării, dar şi din afară vin aici ca să se plimbe cu mocăniţa.
Vedeta plimbărilor este o locomotivă cu aburi construită în Ungaria. În schimbul a doar 10 lei, turiştii care vizitează Comandăul se bucură de şase kilometri de drum de poveste cu această locomotivă care, deşi construită în anul 1911, este în perfectă stare de funcţionare şi astăzi.
Turiştii sunt încântaţi de mica garnitură ce nu poate înainta cu o viteză mai mare de 15 kilometri pe oră. Trei vagoane deschise, din care să poată admira frumuseţea peisajelor şi să guste aerul proaspăt de munte, îi poartă într-o călătorie ce pare că se întoarce în timp.
"Suntem stresaţi se serviciu, obosiţi, suntem bucureşteni, acolo e nebunite totală şi abia aşteptăm să ne întoarcem aici", spune un turist.
"Suntem cazaţi la Covasna, am venit cu bilete şi, din vorbă în vorbă, am auzit de mocăniţă şi am venit", spune alt turist.
La Comandău plimbările cu mocăniţa se fac doar la zile mari, de sărbătoare. În fiecare weekend, însă, doritorii au la dispoziţie tronosnul de patru kilometri din oraşul Covasna.
Reporter: Sorina Secelean
Operator: Lucian Păculea