Timişoara a fost, aseara, gazda unui eveniment important în lumea filmului. A avut loc premiera absolută a documentarului Camera obscură. Un film despre cinecluburile existente în Romania în anii comunismului, când a face film de amator era o adevarată aventură. Să oferi o alternativă a peliculelor de propagandă comandate de sindicate era o misiune aproape imposibilă. Timişorenii au trăit pentru o oră şi jumătate lupta şi frământările cameramanilor, regizorilor şi editorilor amatori. Peste 200 de timişoreni au asistat, cu sufletul la gură, la premiera filmului Camera Obscură. Poveştile cinefililor amatori i-au ţintuit în scaune pe spectatori.
Actori au fost exact acei oameni care, într-o lume a cenzurii, găseau puterea şi inspiraţia de a se exprima liber, prin film.
Se făceau filme care erau cerute de sindicate care ne patronau, erau filme documentare, filme educative de protecţia muncii, filme tehnice legate de procesele de lucru din caela ferată.
Din sală nu au lipsit tinerii, pentru care acea lume dinainte de '89 este un mister. Documentarul i-a transpus pentru o oră şi jumătate în România comunistă.
„Aveam o idee vagă despre asta, acum ştiu mai multe, ne bucurăm că avm avut ocazia asta.”
„M-a făcut să mă gândesc la unele evenimente. Ştiai de existenţa cinecluburilor? Ştiam foarte puţin, dar acest lucru m-a făcut să mă interesez mult mai mult. Te-a învăţat ceva filmul? Te-a luat cu ceva prin surprindere? Da, chiar şi prin filmările noi, de acum. Nu ştiam despre aceşti oameni, am venit pur şi simplu la recomandarea prietenei.”
Premiera naţională nu a fost programată întâmlător în 18 decembrie, la Timişoara. Unul dintre motive a fost că membri cinecluburilor de aici au fost cei care au surprins cel mai bine Revoluţia din 1989 izbucnită
la Timişoara.
Şi evenimentul care cred eu a fost cel mai marcant pentru mine de când s-a anunţat că s-a găsit groapa cu morţi din Cimitirul Săracilor.
„În Timişoara a funcţionat un cineclub celebru, care nu odată a pus probleme cenzurii şi poliţiei secrete din vremea aceea, pe de-o parte. Mai e şi chestia personală că orice artist vrea să îşi proiecteze opera în viitoarea capitală culturală a Europei”, explică Gheorghe Preda, regizorul filmului.
Lumea apusă a cinecluburilor controlate de cenzură şi securitate, va avea următoarea proiecţie în 20 decembrie, în Capitală.