Salvatorii "de la firul ierbii" ai Americii

Data publicării:
California Farmers Struggle With Ongoing Drought Conditions
Secetă în California, 2018. Foto: Getty Images

BERKELEY – Joan Didion observa cândva că “ne spunem singuri povești ca să supraviețuim". Din păcate, dacă-ți iei știrile despre Statele Unite de pe Facebook, Twitter sau de la televiziunile prin cablu, poveștile pe care le auzi te pot convinge că țara este complet divizată.

California Farmers Struggle With Ongoing Drought Conditions
Foto: David McNew/Getty Images

de LAURA TYSON ,  LENNY MENDONCA

Într-adevăr, SUA suferă de inegalități economice în creștere, disparități regionale și urban/rurale ale veniturilor, nesiguranța locurilor de muncă, scăderea mobilității sociale și polarizare politică. Aceste probleme ajung firește în centrul atenției publicațiilor de știri americane. Iar faptul că Donald Trump își începe de obicei ziua cu o salvă de mesaje pe Twitter care provoacă disensiuni nu ajută prea mult.

Dar problema fundamentală este că știrile care nu fac parte din narațiunile partizane au dispărut din cauză că modelul de business al presei tipărite locale a fost distrus de pierderea veniturilor din publicitate în favoarea mass-mediei digitale. În 1990, la ziarele din întreaga țară lucrau aproape 458.000 de oameni. În martie 2016, numărul acestora s-a redus la mai puțin de 200.000. Declinul este ilustrat de soarta publicației San Jose Mercury News, care a fost unul dintre cele mai vândute ziare locale din țară. Cu toate că regiunea de reședință a ziarului a crescut ca populație, venituri și importanță economică, numărul jurnaliștilor care lucrează pentru Mercury News a scăzut de la 400, în anii 1990, la doar 40 astăzi.

Știrile locale sunt importante pentru că viața de zi cu zi a majorității americanilor nu are nimic în comun cu virulența din modul în care sunt prezentate știrile la nivel național. În timp ce Trump și republicanii din Congres nu se ocupă de problemele cruciale precum insecuritatea economică sau schimbările climatice, administrațiile locale sau la nivel de state iau măsuri. În întreaga țară, americanii, indiferent de clasă sau apartenență politică, își suflecă mânecile și lucrează la dezvoltarea comunităților lor. Există semne că, după un îndelung declin, capitalul social se reface.

Când Alexis de Tocqueville a vizitat SUA, în anii 1830, el a observat că americanii sunt capabili să-și depășească dorințele egoiste și în public, și în privat, ceea ce are ca rezultat o viață politică activă și conștientă și o societate civilă dinamică. Așa este și astăzi, cel puțin la nivel de state sau local. Dar, în absența unui jurnalism local robust, de obicei nu auzim despre aceste activități decât de la puținii reporteri sau cercetători care sunt dispuși să traverseze țara pentru a documenta evenimentele.

De exemplu, James și Deborah Fallows au publicat Our Towns, o descriere fidelă și amănunțită a eforturilor locale de reconstrucție a țării după ce au străbătut câțiva ani la rând SUA într-un avion monomotor. Autorii au observat câteva paralele convingătoare între zilele noastre și Gilded Age, perioadă în care au început să aibă succes  experimentele locale de rezolvare a problemelor comunităților. Lecția acelei perioade este că în momentul în care atmosfera de la nivel național se va schimba în favoarea reformelor democratice și economice, comunitățile locale din țară vor avea deja pregătit planul de acțiune.

Fiecare caz în parte este unic, însă cei doi Fallows ne arată că majoritatea urmează un model similar. “Povestea civică” se bazează pe niște ”patrioți locali” care se unesc pentru a pune bazele unui ”parteneriat public-privat” realizat prin”ignorarea politicii de la nivel național.”

Mai mult, universități de cercetare locale, colegii comunitare și alte instituții sociale și de educație au ajutat comunitățile să-și pună în practică viziunile de înnoire civică. Și în multe dintre comunitățile documentate de Fallows există cel puțin o berărie artizanală unde membrii comunității poartă discuții aprinse dar civilizate. Una peste alta, călătoriile celor doi Fallows în America inspiră optimism. “Părțile bune ale conștiinței comunitare americane,” scriu aceștia, ”par în multe locuri mai solide și mai bune decât ne-am așteptat.”

În mod similar, Bruce Katz de la Brookings Institution a studiat multă vreme revigorarea comunităților locale. În cartea sa recentă, scrisă împreună cu Jeremy Nowak de la Drexel University, el arată cum soluționarea problemelor  s-a mutat pe verticală de la nivelul național la cel statal, regional sau municipal dar și pe orizontală dinspre sectorul public către rețele formate din actori publici, privați și civici.

Katz crede că această colaborare intersectorială contribuie la un “nou localism” care a fost declanșat de aceleași forțe economice și socio-culturale care l-au creat pe  Trump. Pe lângă alimentarea unui populism toxic, insecuritatea economică dă naștere de asemenea unor reacții mai constructive din partea cetățenilor frustrați. Chiar dacă mulți și-au pierdut încrederea în guvernul federal, lumea își pune în continuare speranța în instituțiile locale.

Suntem încă la începutul unei perioade pe care Anne-Marie Slaughter o numește “reînnoirea americană” iar David Brooks de la Aspen Institute “renașterea americană.” Totuși este clar că mulți americani sunt pregătiți pentru o nouă narațiune națională. De exemplu, antreprenorul media Greg Behrman a creat platforma digitală NationSwell prin care se trece “de la relatarea faptelor bune făcute de oameni la participarea în mod direct la aceste eforturi”. Alte acțiuni similare includ coaliția Patriots and Pragmatists și National Association of Non-Partisan Reformers, care pun bazele unei mișcări care promovează reforme de jos în sus în întreaga țară.

În același timp, se dezvoltă noi modele de media pentru a umple golul lăsat în urmă de decăderea jurnalismului local. În Texas și California, mijloacele de informare nonprofit locale Texas Tribune și CalMatters au devenit surse de informații de încredere.

În plus, se dezvoltă metode inovatoare de finanțare a presei locale. Berkeleyside, din Berkeley, California, a strâns recent 1 milion de dolari de la cititori prin ofertă publică directă. În Half Moon Bay, cetățenii au creat o companie de interes public pentru a salva publicația Half Moon Bay Review. Iar organizația nonprofit națională Report for America pregătește și subvenționează tineri jurnaliști care lucrează pentru ziarele locale din țară.

Într-un sondaj recent al Pew Research Center se arată că șapte din zece americani se simt extenuați din cauza știrilor. Aceasta nu este o surpriză dacă luăm în considerare nivelul de vehemență din știrile prezentate la nivel național. Pe măsură ce jurnalismul local a intrat în declin, angajamentul civic și încrederea publicului au scăzut. Este momentul să inversăm aceste tendințe și să ne concentrăm pe poveștile de succes ale comunităților care se reinventează și care aduc oamenii împreună pentru un bine comun.

Partenerii noștri