Editorial Parlamentul de decor al României: cum a devenit apendicele Guvernului
Se tot vorbește de ceva timp că Parlamentul a devenit o anexă a Guvernului, că nu mai există un echilibru democratic.
Așa este și am să demonstrez cu fapte și cu date această afirmație.
Prima demonstrație este un episod de săptămâna trecută. Proiectul de lege care se autodenumește „Examene pe bune” a fost săptămâna trecută la comisiile de la Senat pentru avizare. Proiectul prevede două direcții esențiale:
1. subiectele de concurs și comisia de evaluare pentru examenele de accedere într-o funcție publică să fie extrase aleatoriu
2. examenele scrise și orale să fie înregistrate, pentru a fi la dispoziția candidaților și comisiei de contestație, în caz de necesitate.
Aceste prevederi cred că pot schimba percepția de „câștigă cine trebuie” la examenele pentru o funcție publică. Și poate determina profesioniștii veritabili să candideze pentru posturile din funcțiile publice.
La prima comisie de aviz: doar PSD a votat abținere, la a doua a fost unanimitate pentru, la a treia, chiar la începutul ședinței, a venit un reprezentant al Ministerului Dezvoltării, Administrației și Lucrărilor Publice și a anunțat că a adus un aviz negativ pentru acest proiect din partea ministerului, deci din partea Guvernului. Imediat, președintele comisiei a propus un aviz nefavorabil. Senatorii USR au cerut ca proiectul să fie amânat o săptămână, ca toată lumea să citească acel aviz și apoi să voteze în cunoștință de cauză. S-a respins cererea și s-a trecut la vot. Bineînțeles că a PSD, PNL, UDMR și AUR au votat împotriva proiectului. Repet, nimeni nu citise avizul.
S-a votat militărește, iar acesta nu este un episod singular, ci este regulă. Avizul Guvernului, bun sau prost, este urmat orbește de parlamentari.
A doua demonstrație ține de cifre. Haideți să vedem realitatea, obiectiv:
• În actuala legislatură: Parlamentul a inițiat 758 de propuneri legislative, dintre care doar 132 au devenit legi.
• Guvernul a inițiat 530 de propuneri legislative (OUG/OG), dintre care 244 au devenit legi. Din cele 244, 132 au fost inițiate prin ordonanțe de urgență (OUG).
Parlamentul a inițiat aproape 60% de propuneri legislative, dar doar 17,5% au devenit legi
Cifrele nu mint, ci ne oglindesc o realitate: s-a pierdut echilibrul democratic între Legislativ și Executiv. Executivul a intrat pe teritoriul Legislativului, fără să întâmpine vreo rezistență. Guvernul a inițiat ordonanțe de urgență/ ordonanțe simple, de cele mai multe ori fără dezbatere sau doar cu un simulacru de dezbatere.
Ce este de făcut?
Avem un referendum votat pentru un Parlament de 300 de membri. Un referendum pe care s-a depus praful, deși consider că ar fi trebuit pus în aplicare de ieri. Aici este voința românilor exprimată în cel mai democratic mod.
Parlamentul este subjugat Guvernului. CCR-ul este o unealtă politică a coaliției de guvernare, trei dintre membrii CCR sunt foști parlamentari (PSD, PNL, UDMR), iar alți doi membri sunt apropiați ai președintelui Iohannis. Mass-media este în mare parte subjugată politicului, pentru că PSD și PNL aruncă anual milioane bune fiecare.
Practic, prin contopirea Executivului cu Legislativului, prin politizarea puterii judecătorești și prin reducerea la tăcere a presei, rezultă că patru dintre cele cinci forțe democratice sunt subjugate unei forțe politice supradimensionate de peste 70%, forța care a condus permanent România timp de 33 de ani.
Doar societatea civilă și cetățenii mai pot opri acest tăvălug antidemocratic. În 2024.
Într-un episod viitor, am să prezint pe partide o statistică legată de inițiativele legislative ale parlamentarilor, precum și câte dintre acestea au devenit legi.
- Etichete:
- guvern
- legi
- parlament
- usr
- alin apostol