Editorial Strategia pentru Siguranța Rutieră 2022-2030 este o fantezie

Cristian-Paul Ichim Data actualizării: Data publicării:
paul ichim
Cristian Paul Ichim. Foto: Arhivă personală

Planul strategic privind siguranța rutieră adoptat de guvern în luna mai a anului 2022 propune reducerea masivă a accidentelor rutiere, însă nu oferă soluții care să se adreseze cauzelor, ci mai degrabă idei ipotetice, imposibil de pus în aplicare. Viziunea Ministerului Transporturilor privind reducerea cu 50% a victimelor accidentelor rutiere se bazează, în fapt, pe soluții fanteziste și ineficiente.

Segmentul prevenției prin educație rutieră este descris în termeni generali. Deși se prevede ca educația pentru siguranță rutieră să fie integrată în sistemul formal de educație, prin completarea ofertei curriculare, acreditarea unui suport de curs și formarea a 3000 de cadre didactice în domeniul educației rutiere, până la această dată nu s-a făcut nimic. În contextul adoptării noilor legile ale educației, nu avem nicio certitudine că aceste măsuri vor fi preluate și continuate sau rămân la stadiul de acțiune pilot. Ce găsesc cu adevărat uimitor este faptul că se vorbește de educație rutieră, dar nicăieri în textul strategiei nu sunt menționate școlile de șoferi, acestea fiind cele mai în măsură să ofere o educație rutieră concretă și actualizată.

Intervențiile la nivelul siguranței rutiere sunt o glumă. La o rețea rutieră națională de 17.000 de km se propune realizarea a 64 de sensuri giratorii, 20 de pasaje rutiere și 100 de pasaje pietonale pentru fluidizarea și siguranța traficului. Cu astfel de intervenții locale și nesemnificative cantitativ poți rezolva cel mult provocările de trafic dintr-un oraș sau o comună.

În contextul în care, prin asigurarea siguranței rutiere, Ministerul înțelege numai intervenții la nivelul reducerii vitezei de deplasare, nu ne rămâne decât să ne luăm cu toții biciclete, pentru că numai așa putem străbate drumurile patriei în siguranță. În schimb, suntem încurajați să îmbrățișăm opțiunea ecologică și să ne cumpărăm autovehicule electrice. Numai că din cele
28.150 de puncte de reîncărcare electrică promise în PNNR nu a fost construită nici măcar o stație. Statul este absent când vine vorba de reîncărcarea electrică a autovehiculelor. În timp ce construirea acestor stații s-a blocat din nou în birocrație și lipsă de interes, companiile private înfloresc la acest capitol.

Oare când vor înțelege reprezentanții executivului că politicile publice, strategiile naționale în domenii de maximă importanță pentru țară NU se pot scrie de la birouri, fără o analiză de impact, fără o evaluare prealabilă a măsurilor propuse și fără consultarea cu adevărații specialiști în domeniu? Când vom ajunge în etapa în care un document strategic poate realmente să fie implementat și să aibă un impact real în viața de zi cu zi a românilor? Și ce se va întâmpla când se va vedea că, la finalul perioadei de implementare a acestei strategii, numărul de accidente nu a scăzut cu 50%, sau nici măcar cu 25%? Cine va fi tras la răspundere?

Cred că trebuie să ne întoarcem la masa discuțiilor și să încercăm să revizuim această Strategie privind Siguranța Rutieră pentru a găsi împreună măsuri pragmatice, moderne care să rezolve în mod real provocările cu care ne confruntăm. Avem o problemă reală, dovedită prin statistici dureroase și suntem datori să găsim soluții care să schimbe realitatea în privința accidentelor rutiere.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Cum arată azi Andrei Găluț, unicul supraviețuitor al trupei Goodbye to Gravity, la 9 ani de la tragedia din...
Digi FM
Oana Zăvoranu a pierdut casa din Dorobanți, în care a locuit după divorțul de Pepe. Vedeta va fi obligată să...
Pro FM
Managerul lui John Legend rupe tăcerea. Experiența „terifiantă” pe care a avut-o la una dintre petrecerile...
Film Now
Semnele timpurii de demență date de Bruce Willis nu au fost luate în seamă: "Nici într-un milion de ani nu...
Adevarul
Scapă de colesterol cu patru alimente și secretul celor 150 de minute
Newsweek
Eșec la Casa de Pensii. Care pensionari iau în noiembrie pensie mai mică decât au contribuit?
Digi FM
Reacția cântăreței Irina Rimes după ce mai mulți influenceri au luat bani ca să-l promoveze pe rivalul Maiei...
Digi World
O asistentă a dezvăluit cele mai comune regrete pe care le aveau pacienții aflați pe patul de moarte
Digi Animal World
Imagini virale cu un pelican care încearcă să mănânce un pui de Capibara: „Se uită la el de parcă nu ar fi...
Film Now
“Acum ar fi scandalos”. Ce i-a cerut managerul lui Reese Witherspoon să facă pentru a primi rolul din “Blonda...
UTV
Bradley Cooper si Irina Shayk au sarbatorit Halloweenul alaturi de fiica lor in varsta de 7 ani