Legile educației sunt în Parlament. Discuțiile au început săptămâna trecută, în Comisia de învățământ a Camerei Deputaților. Ar fi trebuit ca acestea să fie ghidate de nevoia ca modificările pe care le facem să abordeze problemele cu care se confruntă acum domeniul, dar și ceea ce va aduce viitorul și mai ales, să ne uităm către oportunitățile care modelează viitorul învățării. Să ne uităm cu o privire îndrăzneață asupra viitorului, a cunoștințelor, abilităților, atitudinilor și valorilor care vor conta cel mai mult.
În prezent, există doar trei țări membre OCDE care organizează examinări externe la finalul gimnaziului, în vederea înscrierii la liceu. Pentru majoritatea țărilor membre, admiterea la liceu pentru elevi se face doar prin finalizarea ciclului gimnazial și prin promovarea în ultimul an a evaluărilor la nivel de clasă. Iar în alte nouă țări, trecerea în liceu se face automat.
Să luăm următorul scenariu - un liceu cu 100 de locuri, unde 50 de locuri sunt alocate pentru Evaluarea Națională, iar 50 se vor ocupa prin concurs. La Evaluarea Națională copiii sunt testați prin probă scrisă la română și matematică, iar la examenul de admitere vor fi probe scrise la două materii alese de școală, cu subiecte redactate de minister - de exemplu, fizică și chimie.
Deci există posibilitatea ca la clase de științele naturii să se ajungă cu examen la matematică și română sau cu testare la discipline alese. Ce va studia diferit un copil de la clasa rezultată în urma admiterii față de un copil de clasa a IX-a care a dat Evaluarea Națională pentru același profil de științe ale naturii? Instituim prin lege proceduri diferite care ne duc în aceleași clase, cu aceleași materii și aceiași profesori. Reforma reală a conținuturilor și descentralizarea se lasă așteptate.
Reprezentantul ministerului ne spune: ”Orice selecție de la un ciclu de învățământ la altul presupune ierarhizare. Ierarhizarea înseamnă, după cum bine știm, obținerea de note mai mari sau mai mici, iar deja aici putem să vorbim de inechitate, indiferent cum am lua-o, pentru că unii copii vor primi note mai mari, alții vor primi note mai mici. Nu este nicio inechitate din acest punct de vedere. Doi, avem următoarele argumente: 1. o mai bună profilare a absolventului de clasa a 8-a cu profilul liceului la care vrea să meargă în acest moment orientare școlare și profesională. Să fim cinstiți, din acest punct de vedere nu există. Îi măsurăm pe toți cu aceeași unitate de măsură. Aceeași unitate de măsură este și dacă merg la liceu tehnologic.”
Singura diferență, pe care ministerul refuză să o recunoască, este că îngreunăm și mai mult umerii deja aplecați ai elevilor.
Deși părinții și elevii trimit în continuare semnale de alarmă, ministerul rămâne la propriul cântec de laudă. După 8 ani de zile, vedem cum reforma se face doar de formă.