Editorial Coaliția de la guvernare izolează Moldova din cauza lipsei de infrastructură rutieră

Data actualizării: Data publicării:
Cristian-Paul Ichim
Cristian-Paul Ichim
deputat REPER
Cristian Paul-Ichim este deputat neafiliat membru în partidul REPER. Face parte din Comisia pentru transporturi și infrastructură și Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale din Camera Deputaților.
paul ichim
Cristian Paul Ichim. Foto: Arhivă personală

După 34 de ani de la Revoluție, România are puțin peste 1000 de km de autostradă. Destul de puțin dacă ne comparăm cu Spania care a depășit 17.000 de km sau cu Germania care are în jur de 13.000 de km. Cel puțin la nivel declarativ, toate guvernele care au condus România au făcut din infrastructură o prioritate. În ultimii ani s-au cheltuit mult peste 75 de miliarde de lei pe repararea și construirea șoselelor. Dacă este prea mult sau prea puțin e greu de spus, dar cu siguranță se putea face mult mai mult.

Ardealul este străbătut de peste 250 de km de autostradă, Oltenia de aproximativ 100 de km, iar Dobrogea în jur de 150 km. Ceea ce consider eu extrem de îngrijorător este faptul că Moldova a încheiat anul 2023 cu doar cei 16 kilometri de autostradă (adică Centura Bacău A 7) deschiși în 2020. Nici mai mult, nici mai puțin.

Asta nu pentru că nu ar exista planuri, căci sunt. Pe hârtie cel puțin lucrurile arată minunat. A7 ar trebui să traverseze Moldova de la nord la sud, A13 care ar trebui să lege Sibiu de Bacău și A8 sau Autostrada Unirii ar urma să lege Moldova de Transilvania. Sunt și resurse financiare alocate. Numai pentru A7 bugetul propus este de 1,15 miliarde de lei. Iar în bugetul aprobat pentru 2024, apar fondurile prevăzute pentru capătul A8 de la Tg. Mureș (până la Miercurea Nirajului), pentru segmentul Leghin-Moțca din Autostrada Unirii, precum și pentru tronsonul montan (Miercurea-Leghin), 37,5 miliarde de lei – din care pentru anul viitor sunt alocate 1,6 miliarde.

Toate aceste proiecte înregistrează întârzieri foarte mari. Ceea ce am văzut că s-a făcut sunt licitațiile anulate și reluate de foarte multe ori, studii de fezabilitate care au depășit cu mult termenele asumate inițial, avize de mediu și exproprieri care s-au făcut cu foarte mare întârziere. Realitatea este însă că o întreagă regiune simte o mare frustrare din pricina izolării. O autostradă trebuie în primul rând să ajute comunitățile locale. Șansa Moldovei de a se elibera de stigmatizarea ca fiind cea mai săracă regiune a țării este dezvoltarea și modernizarea infrastructurii rutiere. Moldova are nevoie să fie conectată cu celelalte regiuni ale țării pentru a atrage investitori și pentru a contribui activ la creșterea economiei țării. Sunt foarte multe așteptări în acest an față de proiectele de infrastructură din zona Moldovei, pentru că multe dintre noile termene asumate se încheie la finalul acestui an. Numai că oamenii nu mai cred în ceea ce li se spune. Vor drumuri pe care să circule în cele mai sigure condiții.

Am avut multe oportunități de a discuta cu ministrul transporturilor și de fiecare dată când l-am întrebat despre stadiul obiectivele asumate pentru Moldova am primit răspunsuri vagi, standardizate, politicianiste. Dar nu îmi pierd încă speranța și continui să îl întreb și acum pe domnul ministru Grindeanu: de ce este Moldova în mod constant neglijată de responsabilii din Ministerul Transporturilor? De ce nu primesc toate regiunile țării tratament egal? Cine știe, poate într-o zi, am să primesc un răspuns convingător.

Partenerii noștri
Playtech
Atunci când Marele Viscol a îngropat România: „Am încercat să ieșim, dar nu...
Digi FM
Motivul pentru care Fuego nu s-a căsătorit până la 48 de ani: “Când ajungem în camera noastră, suntem niște...
Pro FM
Cher, dezvăluiri fără precedent. Celebra artistă a sugerat că ar fi făcut o întrerupere de sarcină în timpul...
Film Now
De ce s-a mutat Matthew McConaughey din L.A. Doi ani nu a jucat deloc în filme: "Cel mai rebel gest al meu"
Adevarul
Americanii care vor să fugă de Trump și-au găsit refugiu în Sardinia. Orașul în care o casă costă 1 euro
Newsweek
Pensie cu 800 lei mai mare pentru pensionarii cu un număr mic de ani munciți. Plățile se fac instant
Digi FM
Colin Farrell, cuvinte de laudă după ce a filmat câteva zile la București: „Cele mai uimitoare cafenele!”...
calin georgescu aur
Decizie fără precedent a BEC. Un candidat la președinție trebuie să șteargă toate materialele de promovare...
Digi Animal World
Momentul când un câine este atacat de un leopard în curtea casei. Patrupedul a supraviețuit ca prin minune
Film Now
Josh Brolin, dezvăluiri despre cum l-a ajutat Barbra Streisand să renunțe la alcool, iar John Travolta l-a...
UTV
One Direction, reuniti pentru a-l conduce pe ultimul drum pe Liam Payne. Imagini emotionante de la...