România este aproape inexistentă pe harta turismului internaţional. Ofertele turistice pentru ţara noastră sunt greu de găsit, în comparaţie cu cele pentru vecinii bulgari. O arată cifrele: anul trecut, 2,5 milioane de străini au venit să ne viziteze ţara, faţă de 8 milioane de turişti care au ajuns în Bulgaria, mai mulţi decât populaţia ţării vecine.
Marile agenţii de turism din vestul Europei nici măcar nu iau în calcul destinaţiile turistice din România, în timp ce Bulgaria este intens promovată.
Pe site-ul unui tour operator britanic, unul dintre cei mai mari din lume, sunt oferte din zeci de țări. Sunt și destinații din sud-estul Europei, inclusiv din Bulgaria, Muntenegru și Croația. România nu se află însă pe această listă și nici pe alte site-uri ale altor agenții internaționale de turism.
Autorităţile de la Bucureşti răspund cu o nouă strategie de promovare a turismului autohton. Ministrul Turismului alocă în acest an 5 milioane de euro doar pentru finanţarea mai multor vizite de informare. Vor fi invitaţi bloggeri, jurnalişti şi reprezentaţi ai agenţiilor de turism străine.
„Statul Român nu poate vinde pachete de servicii turistice. Statul român poate face doar promovare. Trebuie să realizăm şi să organizăm cât mai multe infotripuri,” spune Mircea Dobre, ministrul Turismului.
Reprezentanţii agenţiilor de turism sunt însă de părere că nu lipsa promovării turismului este cea mai mare problemă, ci imaginea deficitară a ţării.
„Degeaba avem produs dacă nu avem promovare, iar la promovare discutăm despre imaginea României în general. Degeaba facem promovare turistică dacă imaginea generală a României este proastă,” precizează Dragos Anastasiu, Eurolines.
Din cele 2 milioane şi jumătate de turişti străini care au vizitat România anul trecut, doar o treime au venit pentru turism. Cei mai mulţi au ajuns pe cont propriu, pentru afaceri. Asta înseamnă doar 12 turişti străini la suta de locuitori. Prin comparaţie, în Bulgaria, calculele indică 108 turişti străini la suta de locuitori.