Premieră. Festival de muzică electronică într-un sit istoric

Data publicării:
rasnov

De obicei, Cetatea Râșnov își primește vizitatorii pe lumină: turiștii vor să fie siguri că prind în fotografii orice vestigiu. Weekendul trecut, însă, zidurile au fost luate cu asalt la lăsarea întunericului. Tinerii nu au venit însă cu gânduri rele, ci cu chef de muzică electronică. Un festival le-a oferit tot ce așteptau.

La sfârșit de săptămână, Cetatea Râșnov a devenit cartierul general al muzicii electronice. Festivalul „Interval Natural" a reunit, într-un cadru inedit, artiști vizuali, arhitecți și muzicieni, pentru un proiect cu bătaie lungă: punerea în valoare a unor spații cu potențial, prin creații de artă publică, instalații și mobilier urban.

Noi deschidem spații nefolosite, de valoare, către proiecte culturale și creative temporare. Facem intervenții de design & build, prin workshop-uri participative și, în același timp, încercăm să promovăm, pe partea de politici publice, deschiderea acestor spații către proiecte creative.  Aici, la Râșnov, ne bucurăm să fim în colaborare cu Interval, pe reactivarea acestei cetăți”, a spus arhitectul Lorant Mihait.

Proiectul se desfășoară într-un loc care are o importanță deosebită pentru țară, este un monument istoric clasa A. Provocarea a fost destul de mare și îndrăzneață, ca să zic așa, mai ales că, la noi, monumentele istorice nu sunt introduse chiar în circuit activ. Sunt mai mult muzeificate, mergi și nu e o activitate propriu-zisă. Noi încercăm, cumva, să schimbăm această paradigmă, acest model de mentalitate, intrând mai ales în monumente și dându-le o altă valoare, astfel încât oamenii să înțeleagă mult mai bine patrimoniul și, poate, o să ajungem să-l și păstrăm mult mai bine, nu?”, a adăugat arhitecta Alexandra Stoica.

Arhitecții au intervenit în spațiul istoric, dar tot ce și-au dorit a fost să schimbe modul în care vizitatorii se raportează la decor.

„De exemplu, aici am făcut o instalație care este construită pe altarul fostei capele din incinta cetății și, prin asta, am încercat să potențăm spațiul și să dăm un cadru petrecerii de aici”, a spus arhitectul Lorant Mihait.

„Ne-am uitat la loc, am zis "Cum putem să ajutăm, să creștem atmosfera?". N-a fost o temă anume, ne-am ales noi ce să facem și, bineînțeles, această capelă, fiind în centru, cred că este una destul de importantă. Cred că a trecut prin ceva restaurări, n-am stat să cercetăm prea mult. Noi ne-am gândit să facem o structură care nu intervine în niciun fel, se așază și creează un cadru. Și definește capela mult mai bine, pentru că , fiind plată, nu o simți. Așa, măcar i-am dat un cadru care îi dă o oarecare volumetrie și altă prestanță în spațiu, până la urmă”, a adăugat arhitecta Alexandra Stoica.

Intervențiile arhitecturale au fost un bonus la principala atracție a celor două zile de festival: DJ-ii invitați. Trupa „Midnight Operator" a trecut oceanul pentru a ajunge la Râșnov: frații Nathan și Mathew Johnson sunt canadieni.

Fratele meu și cu mine cântăm în acest spațiu incredibil. Genul nostru este muzica techno, combinăm personalitățile noastre: el e responsabil cu partea mai profundă a muzicii, în timp ce eu "îmi fac de cap" cu sunetul. Împreună, prezentăm o variantă unică de techno, uneori mai melodică decât majoritatea pieselor din această zonă care se bucură de popularitate în prezent”, a povestit unul dintre muzicieni, Nathan Johnson.

Ajuns prima oară pe pământ românesc, Nathan este de-a dreptul încântat de ce-a găsit la Râșnov.

„Am aterizat la București, apoi am venit aici cu mașina, peisajele sunt foarte frumoase, iar orașul e surprinzător de activ, pentru dimensiunile lui. Se aude muzică, sunt oameni pe străzi întreaga zi, e foarte cool. Eu sunt din Canada și, recent, m-am întors din nou acolo. Clădirile noastre istorice au cel mult 150 de ani, astea sunt cele mai vechi construcții, sunt foarte noi, comparativ cu cele europene. Nu știu exact de când datează cetatea, dar sunt sigur că este mai veche decât ce avem noi, în Canada”, a adăugat muzicianul.

Boiler Room este o platformă muzicală online care transmite, de șase ani, concerte live din toate colțurile lumii. Filmează peste 100 de show-uri în fiecare an, așa că îți faci cu greu loc în programul lor. Dar celor din echipă s-a părut esențial să ajungă la festivalul de la cetate. Imediat după Râșnov, au plecat la New York, unde au avut o transmisiune live de la Muzeul de Artă Modernă.

Noi, ce de la Boiler Room, transmitem muzică live din locuri mai ciudate, iar acesta este cât se poate de ciudat. Așa că ne-am dorit să facem ceva special, acum, că am revenit în România, iar o cetate de secolul XIV nu se compară cu nimic. În mod obișnuit, nu asculți muzică într-un astfel de mediu și, cum noi ținem morțiș să facem lucruri interesante, ce se întâmplă aici e cu adevărat interesant. Toți artiștii și-au dorit să-și întâlnească fanii într-un cadru ieșit din comun, nu există lumini puternice, nu se aude muzică electronică „evidentă", totul e ușor neobișnuit. Să petreci un weekend sub cerul înstelat, ascultând muzică liniștită, hipnotică, e ceva cu care nu te întâlnești în fiecare zi și care place atât DJ-ilor, cât și nouă, celor care filmăm. Și, firește, le place fanilor”, a spus Gabriel Szatan de la Boiler Room.

Un festival de muzică nouă într-un decor care numără șapte secole nu e un lucru obișnuit. Și nici unul tocmai lesne de pus în practică. Dar ineditul proiectului le-a dat organizatorilor suficient entuziasm încât să-și ducă treaba la bun sfârșit.

E o premieră totală, nu s-a mai întâmplat niciodată ceva de genul ăsta, un festival de muzică electronică în orice monument istoric. Mai ales în aceasta, care este al treilea cel mai vizitat din România. Și e absolut unică ocazia aceasta. Ne-a venit ideea dintr-o tentativă de a face același lucru pe Tâmpa, în Brașov, unde voiam să facem o serie de instalații cât mai naturale, din materiale biodegradabile, cu aceeași echipă de arhitecți care ne ajută la evenimentul acesta, care înseamnă o serie de public art pieces, care vor fi amplasate în Râșnov, în piața publică, în parcul Promenada și care sunt, practic, modul nostru de a spune "Mulțumim pentru cetate!" orașului Râșnov”, a spus organizatoarea festivalului, Irina Bako.

Festivalul din Cetatea Râșnov are o continuare pe măsură.

Ca răsplată, pentru faptul că ne-au lăsat să folosim cetatea, o să construim în Piața de la baza liftului un instrument care se cheamă hidraulofon, este un pian pe apă, dacă vreți. Se poate cânta la jeturile lui ca la o orgă, se aude exact ca la o orgă. Celelalte lucrări sunt două spații, unul se cheamă „agora naturală", va fi în Parcul promenada, pe un loc care e, practic, o fundație de beton, care, la un moment dat, adăpostea un izvor. Se cheamă Templul Leului și, deocamdată, e doar vandalizată. O să construim o mică scenă și, în jurul ei, vom pune un spațiu circular, niște pasarele. A treia va fi un mic ponton circular, deasupra lacului din Promenada, care va fi iluminat pe dedesubt. În, probabil trei ani, întreg proiectul Promenada va deveni un parc artistic, un parc arhitectural”, a precizat Irina Bako.

Până ce vor fi puse în practică toate planurile temerare, la ordinea zilei este distracția pe bază de sunete bine alese.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri