Praga. August, 1968. Explozii, case incendiate, soldaţi înarmaţi şi oameni hotărâți să-şi apere fărâma de libertate pe care o cuceriseră. Este tabloul unui moment rămas în istorie ca simbol al curajului, civismului şi luptei pentru un drept fundamental: libertatea cuvântului.
20-21 august, 1968. Leonid Brejnev, conducătorul Uniunii Sovietice, şi statele semnatare ale Pactului de la Varşovia, cu excepţia României, au invadat Cehoslovacia. Aproximativ 400 000 de soldaţi şi 5000 de tancuri au ocupat oraşul Praga. În faţa atacurilor armate, populaţia s-a apărat prin puterea cuvintelor: „Creion şi hârtie, puşca noastră să fie", scandau oamenii ieşiţi în piaţa Vaclav sau în faţa clădirii Radioului cehoslovac. Printre ei, Josef Koudelka, în vârstă de 30 de ani, fotograful care a scris istoria, în fotografii, a evenimentelor de la Praga. Tânărul fotograf renunţase la cariera din domeniul ingineriei aeronautice în favoarea aparatului de fotografiat.
„Nu pot să spun că ştiam în ce pericol mă aflu. Ce simţeam nu era chiar teamă. În plus, ştiam că pot găsi soluţii salvatoare. De felul meu nu sunt foarte curajos dar cred că, în acea perioadă, eram. Mulţi s-au arătat surprinşi de curajul meu de a realiza acele fotografii, cu soldaţi înarmaţi în jur. Te aflai într-o situaţie specială şi, în acelaşi timp, erai animat de sentimente extraordinare”, povestește Josef Koudelka.
Agenția Magnum și inițialele P.P
Negativele fotografiilor au reuşit să iasă din ţară şi au ajuns la celebra agenţie Magnum fondată de Robert Capa şi Henri Cartier Bresson. Seria de fotografii a fost ulterior publicată în Sunday Times. Pentru a proteja identitatea fotografului şi siguranţa familiei sale, pozele au apărut sub iniţialele P.P. (Prague Photographer - Un fotograf... din Praga). Au devenit, în scurt timp, imagini simbolice pentru ceea ce a însemnat momentul Praga '68 în istoria Europei.
„Şi eu, asemeni oamenilor suprinşi în fotografiile mele, nu am stat pe gânduri la momentul respectiv (n.r. în august 1968). Şi, mulţumesc lui Dumnezeu, că am trăit acea experienţă, că fosta Cehoslovacie şi-a demonstrat curajul şi s-a comportat ca o naţie adevărată”, subliniază celebrul fotograf.
Timp de 7 zile, cât a durat asediul, Josef Koudelka a realizat peste 10.000 de fotografii. De-abia în 1984, după moartea tatălui său, atunci când ameninţările la adresa familiei au dispărut, Koudelka a recunoscut public că el este cel care a făcut pozele. Dintre acestea, 250 au fost incluse într-un album intitulat „Invazie, 68, Praga", publicat în 11 ţări şi vândut în peste 250.000 de exemplare.
„Eram la aeroport cu tatăl meu, pentru a părăsi Cehoslovacia (n.r. în august 1968), cu acte în regulă, şi i-am povestit despre fotografii. Mama mea, în schimb, n-a ştiut niciodată nimic despre ele. De aceea sunt foarte fericit că am publicat acest album pe care l-am dedicat părinţilor mei, care nu au văzut niciodată aceste fotografii”, explică Josef Koudelka. „O fotografie poate avea un impact emoţional foarte puternic. Pentru un fotograf, însă, odată ce a realizat fotografia, tot mesajul rămâne pe hârtia fotografică. Nu fotograful trebuie să trăiască emoţia fotografiei, ci cei care o privesc. De aceea nu-mi place să vorbesc despre fotografiile mele; pentru că vreau să mă detaşez de ele”, adaugă el.
„Fotografia ideală este aceea care reuşeşte să transmită fiecărui privitor un lucru diferit”
A fost, însă, urmărit întreaga viaţă de impactul pe care pozele l-au avut asupra destinului său de fotograf. În 1969, Koudelka a primit primul premiu important de recunoaştere a curajului de care a dat dovadă pentru realizarea celebrei serii fotografice: Medalia de Aur… Robert Capa.
Cu toate acestea, Koudelka şi-a păstrat mereu modestia şi consideră că secretul unei fotografii reuşite stă, uneori, în felul în care fiecare privitor, în parte, reuşeşte să o interpreteze. „Fotografia ideală este aceea care reuşeşte să transmită fiecărui privitor un lucru diferit. Dacă tu, ca fotograf, îţi explici propria poză, anulezi interpretarea celorlalţi. Cred că trebuie să-i laşi pe ceilalţi să interpreteze, pentru că fiecare om are propria experienţă de viaţă”, subliniază el.
La 40 de ani de la evenimentele din Praga, Josef Koudelka recunoaşte că miza unui fotograf de succes este aceea de a şti când şi cum să reacţioneze la ceea ce se întâmplă în jurul său. Cu alte cuvinte, să surprindă cât mai fidel, prin arta sa, vremurile istorice pe care le trăieşte.
Pozele sale, cu valoare documentară, au scris istorie. Şi nu numai. Pentru cei care ştiu istorie, romanul lui Milan Kundera „Insuportabila uşurătate a fiinţei" nu este pură ficţiune. Este, în schimb, povestea unui om curajos, care a ştiut să-i arate lumii întregi pe cei care au luptat pentru libertate.