Aproape 90% dintre consumatori îşi procură cel puţin un articol din impuls de fiecare dată când iese la cumpărături, potrivit Psychology Today. În cazul Americii, s-au făcut şi calcule şi a reieşit că, într-o viaţă de om, s-ar strânge cam 80.000 de dolari din aceste lucruri cumpărate fără a sta prea mult pe gânduri.
Americanii şi britanicii cheltuie cam 38 de miliarde de dolari pe an pe lucruri achiziţionate din impuls. În privinţa supermarketurilor, vreo 60% din totalul cumpărăturilor sunt neplanificate. Procentul urcă la 80% în cazul produselor de lux. Se pare că aici funcţionează foarte bine marketingul, şi reclama.
Articolele de lux sunt dorite pentru că ele conferă un anumit status, nu neapărat pentru că sunt cu adevărat utile. Cercetările făcute pe această temă arată că sunt mai multe tipuri de achiziţii făcute din impuls. Există chiar o anumită gradare. Unele produse sunt cumpărate pentru că sunt noi şi atrag atenţia. Altele pentru că li s-au făcut reclamă şi au rămas în mintea consumatorilor.
Sunt însă şi cumpărături făcute pentru că însuşi clientul îşi creează o necesitate de a avea acele produse. Mai există chiar un impuls planificat, când cumpărătorul profită de o anumită promoţie sau reducere de preţ.
Comercianţii cunosc foarte bine această parte psihologică a cumpărăturilor şi o speculează cât mai mult pentru a-şi creşte vânzările. Dar şi consumatorii pot să se protejeze de cheltuielile neplanificate. Prima regulă ar fi întocmirea unei liste de cumpărături şi respectarea ei. Nimic în plus!
Cercetările mai arată că oamenii achiziţionează mai mult decât au nevoie dacă le este foame. Extrem de importantă este şi comparaţia între preţuri. Internetul este un instrument util, mai ales atunci când este vorba despre o achiziţie costisitoare. Dacă un produs poate fi cumpărat direct online, atunci este şi mai bine, pentru că o plimbare în mall atrage după sine cheltuieli mai mari.