Eleganță, stil, rafinament, sunt atributele cu care francezii se mândresc de secole. Și este ceea ce și-a dorit arhitectul Ion Berindey, absolvent de Arte Frumoase la Paris, să găsim la conacul de la Padea.
La mai puțin de 40 de kilometri de Craiova, pe un domeniu care se întinde pe aproape patru hectare, conacul construit în anul 1907, la cererea bancherului N. N. Popp, își continuă și astăzi povestea. Numeroase legende se leagă de istoria acestui loc, pe care noul proprietar l-a ajutat să-și recapete farmecul de altădată.
Constantin Popeci, proprietarul conacului Popeci: „Absolut nimic nu am stricat din ce au făcut ei. Singurul lucru, asta la sugestia arhitectului, ne-a spus așa: „vreau să punem un trifoi cu patru foi aici. Păi de ce? Pentru că N. N. Popp și-a pierdut soția la cărți. Și a recuperat-o taică-său și nu i-a mai dat-o. Dar a zis: ca să-i dăm o noblețe, ca să-i dăm un noroc, trebuie să punem... și este și aici și este și jos trifoi cu patru foi.”
Constantin Popeci este un om de-al locului, cunoaşte conacul chiar din vremea regimului comunist, când aici erau internați copiii cu boli contagioase. A visat mereu să îi redea strălucirea şi a reușit.
Constantin Popeci, proprietarul conacului Popeci: „Creație, arhitecți, moștenitori, vechii proprietari, istorie, cultură, se leaga multe. Asta e valoarea lui, nu zidurile.”
O restaurare făcută cu respect faţă de cei care au lăsat o astfel de moştenire presupune o documentare minuţioasă. Nu doar schiţele, proiectele sunt importante, dar şi cine erau şi cum trăiau cei care au creat această bijuterie arhitecturală.
Constantin Popeci, proprietarul conacului Popeci: „Nicolae N. Popp, care era fiul cel mai mare, a trăit până în 1935 și care a făcut acest conac. A fost senator și deputat, a avut foarte multe funcții, a terminat cu diplomă de merit Școala de Comerț, și-a dat la Paris doctoratul, deci tot neamul a fost foarte foarte bine pregătit și niște oameni deosebiți.A mai avut un frate. Victor Popp a făcut studiile la Paris și în 1905 la o licitație, la o reuniune studențească, a cumpărat o operă de artă. Când colo, era a lui Brâncuși. Și l-a cunoscut pe Brâncuși. Pentru că el avea bani, l-a luat pe Brâncuși dintr-o mansardă și l-a mutat pe strada Dafinului, pe românește, lângă ceilalți mari artiști.”
Se spune că domeniul Padea era unul dintre locurile de vânătoare preferate de regele Carol al II-lea. Iar de istoria conacului se leagă și numele lui Alexandru Kirițescu. Una dintre fiicele lui N. N. Popp a fost căsătorită cu marele scriitor interbelic. Acțiunea piesei Gaițele, cea mai importantă scriere a sa, este plasata chiar în fosta locuinţa a familiei.
Constantin Popeci, proprietarul conacului Popeci: „Ca să satirizeze familia N. N. Popp, a scris Gaiţele. Şi acţiunea, normal, s-a petrecut aci, dar ca să nu-l dea în judecată, a zis că undeva la Caracal. Toate zidurile, nu s-a demolat niciun zid din vremea lui, picturile, care ați vazut, sunt făcute pe mătase, toate ornamentele din interior, le-am refăcut așa cum au fost, iar cel mai interesant e parchetul. Deci parchetul am vrut prima dată să-l schimb, dar când am venit aici și am scos o bucățică unde era el ars de la o sobă, copiii greșiseră și era pământ 50 de centimetri, cu izolație termică și am zis: asta așa rămâne. Am căutat să refac aleile, să ghicesc pe unde au fost după cum au crescut coroanele, cum s-au strâmbat pomii, deci imaginea parcului este cea care îmi creeaza mie bucuria.”
Proprietarul conacului îşi doreşte să facă şi el pentru cei ce vor veni, acelaşi lucru pe care l-au făcut înaintaşii pentru noi. Consideră că este singura modalitate prin care adevăratele valorile pot fi păstrate.
Constantin Popeci, proprietarul conacului Popeci: „Datoria lor este să lase ceva, datoria noastră este să lăsăm și noi. Se zice că să muncești ca și cum ai trăi o veșnicie și să fii credincios ca și cum ai muri mâine. Vreau să cred că mă străduiesc.”
Acest loc s-a născut și a renăscut din pasiune pentru frumos și dorința de a lăsa ceva în urmă.