Brâncuşi, sursă de inspiraţie pentru designeri celebri
Pantofi cu toc creaţi după modelul Coloanei Infinitulului sau rochii cu linii inspirate de sculpturile lui Constantin Brâncuşi. Sunt doar o parte din piesele vestimentare care îl aduc pe artist pe podium. Dacă românii aproape că l-au uitat, designeri celebri precum Valentino sau Stephane Rolland au colecţii de haine în care au folosit ca sursă de inspiraţie operele sculptorului născut la Hobiţa.
Cristina Chiriac, colecţionar de ii vechi: „Atunci când spui Constantin Brâncuşi spui simplitate ridicată la rang de artă!”
Alin Gălăţescu, critic de modă: „Ce înseamnă Brâncuşi, ca să înţelegem de ce e el influent şi nu numai în zona modei: este esenţa sculpturii moderne!”
Simplitatea esenţei populare românesti şi rafinamentul avangardist parizian au fascinat şi continuă să îi inspire pe marii designeri de modă care au creat un trend influentaţ de sculptorul plecat de la Hobiţa.
Alin Gălăţescu, critic de modă: „Stucturile lui de unghiuri, suprapuneri de volume, toate astea le regăsim în veşminte, în imprimeuri, în căutările decupajelor, în modalitatea de a aborda vestimentarul creativ la foarte mulţi designeri. Brâncuşi se regăseşte în tot ce înseamnă modă secol 20, sfârşit de secol 20 şi început de secol 21.”
Astfel, rochii de cocktail, rochii de seară şi pălării îndrăzneţe ce reflectă elemente ale capodoperelor "Domnişoara Pogany", "Pasărea Măiastră", "Coloana infinitului", "Masa tăcerii" sau "Poarta sărutului" au fost muze în colecţiile de Haute Couture semnate de Valentino, Stephane Rolland, Rick Owens sau Lilly Heine.
Alin Gălăţescu, critic de modă: „Valentino avea o capă şi nişte structuri interioare ca nişte umbre de alveole, dar se regăsesc la Hermund Langer, la Calvin Klein, tot ceea ce ţine de şcoala americană, foarte mulţi nordici, belgieni.”
În anul 2011, Philippe Guilet, director artistic la Ambasada Franţei pe vremea aceea, a făcut într-un timp scurt ce nu au reușit autoritățile române ani de zile. Designerul francez a transpus arta populară românească într-o colecţie realizată la Bucuresti, cu artişti şi artizani români din toată ţara. A primit numele "100%.RO" şi, printre altele, a inclus pantofi cu toc creaţi după modelul Coloanei Infinitulului.
Daniel Simion, asistent studio de creație 100%.RO: „Philippe a fost la Târgu Jiu, s-a întâlnit cu domnul Țopescu, care este "protectorul" Coloanei, au discutat proporțiile exacte; după s-a realizat o matriță și, într-un final, a prins formă tocul, care a fost turnat întâi în plumb, după - galvanizat, e un întreg proces tehnic...”
Philippe Guilet, creatorul proiectului 100%.RO: „Mă gândesc la România ca la o Coloană a Infinitului, pentru că, pas cu pas, construind lucruri, unii dintre oameni au inteligența de a pune țara pe drumul cel bun.”
Designerul francez nu s-a oprit aici. Guillet a creat o piesă unică, pe care a botezat-o Constantina. Felul în care se îmbrăca sculptorul Constantin Brâncuși este și acum la modă.
Daniel Simion, asistent studio de creație 100%.RO: „Este un bolero și o salopetă, inspirate de un costum tradițional pe care Brâncuși îl purta când era tânăr.”
Cristina Chiriac, colecţionar de ii vechi: „Dacă stăm şi ne uităm atent vedem că parte din trendul lansat de Constantin Brâncuşi ca şi vestimentaţie o să îl regăsim în gamele de produse ale mai multor designeri.”
Şi în România, Brâncuşi are succes de câţiva ani, mai ales printre tinerii designeri care au creat tricouri cu mesaje inspirate din operele lui.
Alin Gălăţescu, critic de modă: „Înainte Brâncuşi era un proscris pentru regimul comunist, deci nu ne putem aştepta. Eu cred că dacă am analiza anumite colecţii poate putem regăsi elemente. Pe lângă ia tradiţională, Brâncuşi e temă principală pentru designul românesc, se întorc cumva la teme de sorginte românesc.”
Brâncuşi rămâne mereu tânăr, pentru că în lucrările sale a urmărit să ajungă la esenţa lucrurilor. A impus un stil care nu se demodează niciodată.
Alin Gălăţescu, critic de modă: „E ca şi cum te-ai reîntoarce la ADN. Momentul în care ai ajuns la ADN, practic ai ajuns la ceea ce se regăseşte în toată structura spirituală a socialului.”
Cristina Chiriac, colecţionar de ii vechi: „Ducem lipsă de modele de succes în România, iar scara valorilor a fost afectată. Și atunci este normal să te reîntorci şi să redescoperi lucrurile frumoase. Și să ai posibilitatea să alegi ceea ce vrei să te înconjoare!”
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News