FOTO Un tablou a fost expus cu susul în jos timp de 75 de ani. Cum a fost făcută descoperirea
Data publicării:
O pictură a artistului olandez abstract Piet Mondrian a fost afișată cu susul în jos în diferite muzee în ultimii 75 de ani, a descoperit un istoric de artă, care a avertizat că opera de artă s-ar putea dezintegra acum dacă ar fi pusă în poziția corectă, transmite The Guardian.
Pictura din 1941, o grilă de culori întrețesate - roșu, galben, negru și albastru – sub formă de bandă adezivă, intitulată „New York City I”, a fost prima dată expusă la Muzeul de artă modernă din New York (MoMA) în 1945, însă a rămas în colecția de artă a statului federal german Renania de Nord-Westfalia, în Düsseldorf, începând cu anul 1980.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Modul în care pictura momentan este expusă arată liniile multicolore care îngroașă partea de jos, sugerând o versiune extrem de simplificată a liniei orizontului. Însă, atunci când curatorul Susanne Meyer-Büser a început să cerceteze noua expoziție a muzeului despre artistul olandez de avantgardă la începutul acestui an, ea a realizat că tabloul ar trebui să fie invers.
„Grila îngroșată ar trebui să fie sus, precum un cer închis la culoare”, a spus Meyer-Büser. „Odată ce am arătat acest lucru altor curatori, am realizat că este foarte evident. Sunt 100% sigură că tabloul este invers”.
Motivele care sugerează că a fost expus incorect sunt multiple. Pictura în ulei cu un nume similar și de aceeași mărime, „New York City”, care este expusă în Paris la Centrul Pompidou, are liniile îngroșate sus.
O fotografie a studioului lui Mondrian, făcută la câteva zile după moartea artistului și publicată în revista americană Town and Country în iunie 1944, arată de asemenea aceeași pictură ce stă pe un șevalet, însă invers.
Meyer-Büser a spus că probabil Mondrian a lucrat începând stratificarea complicată cu o linie chiar în vârful ramei iar apoi a mers în jos, ceea ce ar explica de ce o parte dintre liniile galbene se opresc la câțiva milimetri de capătul de jos.
„A fost o greșeală când cineva a înlăturat lucrarea din cutie? A fost cineva neglijent atunci când lucrarea era în tranzit?”, a spus curatorul. „E imposibil de spus”.
Parte din problemă este că, spre deosebire de majoritatea lucrărilor timpurii ale lui Mondrian, „New York City I” nu are semnătura artistului, posibil din cauză că nu a considerat-o terminată.
În ciuda tuturor dovezilor care arată că lucrarea este în prezent afișată cu susul în jos, lucrarea va fi expusă la fel cum a fost în ultimii 75 de ani în noua expoziție Mondrian Evolution care se deschide sâmbătă în Düsseldorf.
„Banda adezivă este deja foarte slăbită și de-abia rămâne prinsă”, a spus Meyer-Büser. „Dacă ai întoarce-o invers, gravitația ar trage-o în altă direcție. Iar acum este parte a poveștii lucrării”.