De la începutul acestui an, peste 200 de cazuri au fost preluate de operatorii AlcoLine 021.9335, prima linie telefonică de informare și sprijin psihologic pentru persoanele dependente de alcool și apropiații acestora, lansată de Alianța pentru Lupta Împotriva Alcoolismului și Toxicomaniilor (ALIAT). 80% din apelanți sunt rude ale celor care se confruntă cu un consum abuziv de alcool, 10% sunt apropiați ai lor (prieteni, cunoștințe ori vecini) și 10% persoane dependente de alcool.
75% din cei care au apelat linia telefonică AlcoLine 021.9335 au întrebat de serviciile disponibile pentru cei care se confruntă cu adicțiile, 15% au avut nevoie de consiliere, 9% au vrut să afle mai multe despre dependența de alcool, iar 1% - cazuri urgente. Durata medie a unui apel la 021.9335 este de 25 de minute.
„Ne sună atât femei, cât și bărbați, de vârste diferite, de la 30 la 70 de ani, și din rural, și din urban, majoritatea părinți care cer ajutor pentru copiii lor. Am avut și apeluri de la soții care își simțeau familia pusă în pericol de consumul abuziv de alcool al soțului și care au cerut ordin de restricție, 1% din cazuri implică astfel de urgențe”, spune asistentul social Daniela, unul dintre operatorii AlcoLine și membră a Asociației Persoanelor cu Probleme legate de consumul de Alcool (APPA).
Sunt și dependenți care au ales să sune ei înșiși la 021.9335, aproximativ 10% din apeluri, majoritatea având peste 40 de ani. ”Un domn în vârstă de 47 de ani mi-a mărturisit că a ajuns la capătul răbdării, că nu se mai suportă, bea zilnic și nu reușește de unul singur să iasă din caruselul dependenței. Spunea că și-a pierdut familia din cauza alcoolului și că își dorește din tot sufletul să nu mai consume alcool, doar că nu îl înțelege nimeni. I-am spus că eu îl înțeleg, deoarece sunt un fost dependent de alcool, abstinent de 6 ani. Deci se poate scăpa de adicție”, a spus Marian, un alt operator AlcoLine și de asemenea membru APPA.
„Ne așteptam să fie un număr mic de persoane dependente care ne apelează, din cauza stigmei asociate consumului abuziv de alcool. Sunt marginalizați în societate, nu sunt înțeleși și sună la noi pentru sfaturi sau ca să vorbească pur și simplu cu cineva fără a fi puși la zid. Însă rolul principal al AlcoLine este de a oferi informații despre ce înseamnă dependența și ce soluții de tratament există în România. Din păcate, posibilitățile de a referi persoanele cu probleme legate de consumul de alcool către servicii de tratament sunt foarte limitate. România nu are nici măcar un singur centru de tratament al dependenței de alcool finanțat din bani publici. Facem totuși eforturi ca majoritatea apelurilor să se încheie cu o recomandare către o formă de sprijin profesional”, a explicat Dr. Eugen Hriscu, Director Științific al ALIAT.
Despre AlcoLine 021.9335
Linia telefonică lansată de ALIAT în decembrie 2016 se adresează celor care sunt în proces de a face o schimbare în comportamentul lor de consum sau rudelor consumatorilor de alcool. De asemenea, Alcoline are și rol de informare și prevenție, datorită informațiilor legate de consumul abuziv de alcool pe care le oferă operatorii în cadrul intervenției telefonice. Numărul scurt 021.9335 poate fi apelat de orice persoană adultă, de luni până vineri, în intervalul 10:00 – 17:00, aplicându-se tariful standard pe apel. Serviciul este confidențial.
Consilierii ALIAT oferă informații despre ce înseamnă dependența de alcool și despre resursele terapeutice pe care ALIAT și alte organizații le oferă în marile regiuni ale țării, precum și despre serviciile existente în domeniu, dar și sfaturi și consiliere, în funcție de fiecare caz în parte.
Echipa aflată în spatele acestei inițiative este formată din specialiști (psihologi și asistenți sociali cu experiență în gestionarea persoanelor dependente de alcool), precum și foști consumatori recuperați sau rude ale unor consumatori de alcool și membri ai Asociației Persoanelor cu Probleme legate de consumul de Alcool (APPA). Toți au parcurs un training de specialitate și lucrează sub supervizarea unui specialist în dependențe, acreditat de Ministerul Sănătății, pentru a oferi sprijin și sfaturi cât mai eficiente și empatice.
AlcoLine este un proiect realizat în întregime și asumat profesional de specialiștii ALIAT, cu sprijinul financiar transparent și necondiționat al Heineken România.
ALIAT este de asemenea partener al Institutului Național de Sănătate Publică și al Agenției Naționale Antidrog.
Despre Alianța pentru Lupta Împotriva Alcoolismului și Toxicomanilor (ALIAT)
ALIAT este o organizație non-guvernamentală și non-profit, o asociație de profesioniști în sănătate mintală (psihiatri, psihologi, asistenți sociali), fondată în 1993, care desfășoară activități în domeniul prevenirii și tratamentului problemelor legate de consumul de alcool. În prezent, în ALIAT lucrează peste 20 de specialiști angrenați în diverse proiecte de prevenire și tratament ale abuzului și dependenței de substanțe.