După ce a introdus obligativitatea folosirii cardului, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) se gândeşte să facă acelaşi lucru şi cu dosarul electronic de sănătate.
„Există în ţările europene. Ne gândim şi noi la o obligativitate, dar în momentul în care vor participa la dosarele electronice absolut toţi furnizorii de servicii medicale. Într-un an de zile dosarul ar trebui să fie complet”, spune Vasile Ciurchea, preşedintele CNAS.
În ultimele patru luni, peste 600.000 de români şi-au iniţiat dosarul electronic ajungându-se în prezent la peste 5,2 milioane de astfel de dosare. Ritmul de completare a crescut cu 25% faţă de începutul anului.
Fiecare pacient poate cere întocmirea unui astfel de dosar, dacă medicul său este implicat în proiect. Până acum, la realizarea documentelor electronice au participat cu informaţii peste 6.000 de medici.
„Pacienţii nu sunt informaţi referitor la dosarul electronic. Cei mai mulţi şi-au închipuit şi mai sunt unii care îşi închipuie că pe card există informaţii medicale”, spune Doina Mihăilă, medic de familie.
Un dosar are cinci secţiuni. Prima reprezintă „Sumarul de urgenţă”, accesibil medicilor mai ales în situaţii critice şi conţine date precum grupa de sânge, RH-ul ori bolile cronice. Urmează apoi secţiunile care conţin istoricul medical, antecedentele declarate, documentele și datele personale, care sunt accesibile numai cu acordul pacientului.
Unicul proprietar al datelor este pacientul. El poate accesa acest dosar cu ajutorul unei parole înmânate de medic.
Secţiunile dosarului electronic de sănătate:
- accesibil tuturor medicilor: sumarul de urgență
- accesibile doar cu acordul pacientului:
- istoric medical
- antecedente declarate
- documente medicale
- date personale
sursa: CNAS