Ioana Badiu este ţintuită în căruciorul cu rotile de mai bine de 30 de ani. Pentru ea şi pentru orice altă persoană aflată în aceeaşi situaţie, mersul în oraş este un adevărat calvar. „În instituţii e groaznic, nu pot... Numai la cele care sunt la parter. Unde trebuie să urci trei trepte, gata, nu se poate. Sunt foarte multe rampe făcute foarte prost. Sunt foarte abrupte, iar dacă nu eşti atent poţi foarte uşor să cazi”, povesteşte Ioana.
Accesul în instituţiile publice este problema cea mai mare cu care se confruntă persoanele aflate în scaunul cu rotile. Cele mai multe cazuri de acest gen sunt în şcoli. Doina Tudorică, preşedinte al Asociaţiei pentru Protejarea şi Ajutorarea Handicapaţilor Motori din Cluj, subliniază că integrarea unui copil cu probleme motorii în sistemul educaţional clasic este practic imposibilă. „Cum poţi să integrezi acest copil în comunitatea şcolară din moment ce unele clase se află la etajul 2? Nu există ascensor, nici un sistem”, atrage atenţia Doina Tudorică.
Controlul făcut de reprezentanţii Agenţiei Judeţene pentru Prestaţii Sociale în şcolile din judeţ a scos la iveală mai multe nereguli, aplicând amenzi contravenţionale de 6000 de lei în total. 14 entităţi nu aveau rampe de acces, explică Paula Persa, şef serviciu în cadrul Agenţiei pentru Prestaţii Sociale Cluj.
Normativul pentru accesul persoanelor cu handicap motor în instituţiile şi spaţiile publice a fost stabilit în 2001.