Românii aşteaptă de 6 ani cardul electronic de sănătate. Din 2014, toţi ar fi trebuit să-l avem, însă documentul a rămas doar o promisiune. Aproape 50 milioane de euro a cheltuit statul până acum, pentru materia primă şi softul care stau nefolosite în depozitul Imprimeriei Naţionale. Ministrul Sănătăţii acuză Casa de Sănătate că nu s-a îngrijit să transmită datele asiguraţilor, dar aceasta susţine că şi-a făcut treaba. Până una alta, programul a fost testat la Arad.
320 de asiguraţi din Arad au primit la sfârşitul lunii ianuarie cardurile de sănătate şi le-au folosit timp de o lună la medicii de familie şi în câteva farmacii dotate cu cititoare speciale.
Primul pacient a fost Elena Moldovan. „E foarte util, un lucru foarte bun zic eu, toată lumea ar trebui să îl aibă şi să îl folosească”, susţine femeia.
Şi medicii de familie au fost mulţumiţi. „A decurs bine, am putut să intorducem datele. Nu am avut probleme. Noi am lucrat cu programul SIUI de la bun început şi nu am avut probleme”, a spus medicul Kokeny Eugenia.
Cardul conţine informaţii despre istoricul pacientului: numele medicului de familie, boli, internări, tratamente şi date de contact ale familiei.
Vor fi emise 20 de milioane de carduri
Sistemul electronic ar trebui să fie funcţional de anul viitor. Este însă greu de crezut că, în 6 luni, autorităţile vor face ceea ce n-au făcut în 6 ani: Imprimeria Naţională trebuie să realizeze 20 de milioane de carduri pentru toţi românii.
Nu este clar unde anume s-au împotmolit lucrurile: la Ministerul Sănătăţii, care nu a alocat la timp banii necesari sau la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS), care nu a transmis Imprimeriei datele asiguraţilor.
„Noi am plătit deja la Imprimeria Naţională avansul. Din păcate, din ce ştiu încă nu s-au transmis datele de la Casa Naţională”, a declarat ministrul Sănătăţii, Eugen Nicolăescu.
Cei de la CNAS au răspuns prin vocea preşedintelui Doru Bădescu: „Noi am trimis baza de date. Am şi o adresă în acest sens, comunicată Imprimeriei Naţionale şi Ministerului Sănătăţii. Chiar ieri am trimis adresa că am expediat peste 200.000 de întregistrări”.
Paşii de urmat până când cardul va ajunge la pacienţi
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate are obligaţia de a elibera cardul electronic. Ministerul Sănătăţii este însă instituţia care plăteşte Imprimeriei Naţionale banii pentru producerea cardurilor goale, cu cip încorporat. Apoi, cardul ajunge la Direcţia Paşapoarte a Ministerului de Interne, care le imprimă cu numele asiguraţilor.
Abia la finalul acestui proces, cardul ar trebui să ajungă la pacient, prin intermediul medicului de familie. La cabinet vor fi introduse datele medicale ale asiguratului. Apoi, pacientul va trebui să prezinte cardul oriunde solicita servicii medicale - la farmacie, la medicul de familie sau la spital.
Chiar dacă vor fi produse în acest an, cardurile nu pot fi folosite în lipsa unor cititioare speciale care ar trebui instalate în cabinetele medicale, spitale şi farmacii. Însă nici doctorii, nici farmaciştii nu sunt de acord să facă asemenea investiţii.
Citiţi şi: Cardurile de sănătate, aşteptate de şase ani. Abia în 2015 acestea ar putea ajunge la asiguraţi