ANPC vrea ca bancomatele să afişeze comisioanele în sumă fixă, nu procentual. Astfel clienţii ştiu exact preţul serviciilor bancare şi le pot refuza dacă sunt prea scumpe. Băncile nu ar putea fenta legea nici afişând comisioanele cu cel mai mic font, ascunse în colţul ecranului - dimensiunea literelor trebuie să fie egală cu restul caracterelor afişate.
Pentru consumatori, s-ar rezolva problema lipsei de informare şi a comisioanelor ascunse dar pentru bănci, ar fi vorba de costuri în plus pentru implementarea unui astfel de sistem. De asemenea, Protecţia Consumatorilor vrea ca în cazul blocării sau reţinerii cardului în bancomat, să fie afişat termenul de recuperare al acestuia precum şi numărul de telefon la care clientul poate contacta banca.
Doar o treime din români mai au încredere în bănci
Proiectul e în dezbatere publică între 1 şi 19 septembrie după care va fi votat în Guvern. Ar fi momentul pentru o astfel de mişcare, fiindcă numai o treime din români mai au încredere în bănci. E concluzia unui studiu al fondului de garantare al depozitelor bancare şi ar cam trebui să se tragă un semnal de alarmă până nu e prea târziu.
Deja, între 2012 şi 2013, pentru aproximativ 20% dintre persoanele intervievate, percepţia asupra sistemului bancar s-a înrăutăţit. Şi ar putea avea legătura chiar cu lipsa de transparenţă şi penuria de informaţii.
Mai mult de jumătate recunosc că sunt neinformaţi în ceea ce priveşte sistemul bancar şi tot atâţi nu ştiu că în cazul în care banca dă faliment, au dreptul să îşi restituie măcar o parte din banii depuşi. Numai 7% ştiu că li se garantează până în 100.000 de euro şi, paradoxal, cei mai mulţi au aflat asta nu de la banca, ci din presă.