„Efectul negativ al conceptului de talent înnăscut este că poate răspândi ideea potrivit căreia anumiți oameni se nasc cu talent într-un anumit domeniu, iar alții nu. Iar dacă împărtășești această părere, îi încurajezi și susții pe cei 'talentați' și îi descurajezi pe ceilalți, creând un fel de profeție. Cea mai bună metodă de a evita acest fapt este să recunoști potențialul din toți și să muncești astfel încât să găsești metode pentru a-l dezvolta,” explică Anders Ericsson.
Pentru a se face înțeles, Ericsson îi dă drept exemple pe Mozart și Paganini. Cei mai buni în domeniile lor? Cu siguranță! Au depus multă muncă pentru a ajunge sus? Clar! S-au născut cu talent? Nu neapărat.
„Am făcut un hobby din investigarea poveștilor copiilor minune și pot spune cu toată convingerea că nu am găsit un caz care să mă convingă de faptul că cineva și-a dezvoltat anumite abilități fără muncă intensă,” adaugă expertul.
Cea mai bună metodă de a-ți îmbunătăți abilitățile este să găsești un profesor care a ajutat alte persoane să atingă nivelul de performanță la care tu tinzi, spune Ericsson. Astfel, profesorul îți poate dezvălui cele mai eficiente căi pentru a reuși. De asemenea, tot el poate stabili un program prin care să crești, fără să te forțeze mai mult decât poți. Profesorul te va ajuta și să îți stabilești așteptări rezonabile. De exemplu, poți începe cu 15 sau 20 de minute pe zi de antrenament, recomandă expertul citat de npr.org.
„Ideea că anumiți oameni se nasc talentați este total neproductivă. Nu cunosc pe nimeni care să-și fi descoperit talentul doar testând anumite domenii în liceu sau facultate. Cred că este mult mai bine să descoperi ce îți place și apoi să ceri ajutorul profesorilor sau părinților pentru a găsi o cale de a te dezvolta. Și este în regulă ca mai tarziu să te răzgândești. Însă, nu te aștepta să găsești o metodă care să te ajute să devii rapid bun într-un domeniu.
În toate exemplele de copii minune pe care le-am studiat, când le analizezi cu atenție descoperi că aceștia au exersat, au practicat activități din acel domeniu. În cazul lui Mozart, mulți oameni nu știu că tatăl lui era un talentat violonist și profesor pentru copiii care doreau să învețe să cânte la anumite instrumente. Iar Mozart a lucrat cu tatăl său încă de la vârsta de 3 ani,” explică specialistul.
Anders Ericsson le recomandă părinților să petreacă mai mult timp alături de copii și să-i ajute să-și dezvolte abilitățile, fără a-i forța.
„Există și abuzuri, când părinții își obligă copiii să exerseze ore în șir pentru a atinge performanța. Însă, îți poți ajuta copilul să-și dezvolte abilitățile și, treptat, să-și poate monitoriza progresul, să devină independent, iar acest lucru este benefic atât pentru copil, cât și pentru părinte," spune Ericsson.