Pregătirea pentru şcoală nu trebuie să însemne numai cumpărarea rechizitelor spun specialiştii în parenting şi psihologii. La fel de importantă este pregătirea emoţională a celor mici care sunt nevoiţi să treacă de la un program de relaxare la unul strict. Părinţii sunt sfătuiţi să stea mai mult cu copiii, să iasă cu ei în parc, să le asigure un timp de joacă şi să îi ajute să se adapteze treptat.
Peste câteva zile, peste 3 milioane de elevi revin la programul de şcoală, care implică multe ore de stat în bancă şi la fel de multe teme de făcut. Însă, specialiştii spun că trecerea ar trebui făcută treptat. Părinţii sunt sfătuiţi să stea mai mult cu cei mici, iar lecţiile să fie combinate cu joaca.
Otilia Matelers, expert în parenting: „Ziua de luni mi-aș lua-o toată pentru că e plină de emoții de toate felurile, și pozitive și mai puțin pozitive, și atunci aș vrea să stau cu copilul meu când se duce la școală să-l aștept, apoi acasă să mă conectez cu el, și să-i dau asigurarea că uite a început școala, dar distracția nu s-a terminat.”
Specialiştii spun că profesorii au şi ei un rol important în adaptarea la orele de şcoală.
Andreea Bodea, profesoară: „Sigur, sunt unii când vin speriați, vin temători, care stau puțin cu părinții și atunci trebuie să se simtă la școală așa cum sunt acasă, să se simtă prețuiți, să se simtă iubiți. Pentru cei mici într-adevăr trebuie un plus de îngăduință. Începem cu o perioadă de comunicare, să discutăm cu ei, nu intrăm imediat în lecții, ne povestesc ce au făcut în vacanță, ne spun ce aşteptări au de la noul an scolar, în asa fel încât trecerea să fie lină.”
Însă, nu tot timpul părinţii găsesc soluţii pentru adaptarea uşoară a copiilor.
„Şcoala cumva a devenit ca o pedeapsă şi nu ştiu cum să facem, poate şcoala ar trebui să facă ceva pentru asta.”
***
„Îi povestesc ce-o să se întâmple acolo, citim cârti și cam atât. ”
***
„A făcut câteva vizite la gradinișa unde merge el, s-a întâlnit din nou cu educatoarea, și noi îi povestim ce va face la gradiniță în continuare.”
Un studiu realizat anul trecut de Consiliului Naţional al Elevilor şi Ministerul Educaţiei arată că peste 70% dintre elevi se simt singuri la şcoală, nefericiţi şi în stres continuu. 80% dintre şcolari sunt nemulţumiţi de materiile pe care le învaţă.