Pe meniul restaurantelor a apărut schimbarea. Chelnerii, debarasatorii, mesele şi umbreluţele, maşinile de livrări şi şoferii încep să dispară fiindcă patronii îşi externalizează cam fiecare parte a afacerii... pe internet. Tăierea costurilor reduce restaurantul la o bucătărie şi atât. Vechiul model însă - cu terase frumoase şi chelneri prietenoşi - nici nu moare, nici nu se predă.
A condus restaurante McDonalds timp de 30 de ani şi-a decis să-şi deschidă propria afacere cu mâncare. În Melbourne, Tony nu spune că a deschis un restaurant, ci un start-up. Din modelul restaurantului tipic a păstrat doar esenţa - bucătarii şi bucătăria, pe care, de altfel a închiriat-o de la un club. Compania le livrează clienţilor mâncarea acasă dar nu cu propriii şoferi, ci cu şoferii de la Uber.
Tony Plunkett, patron On It Burgers : „Am legat un parteneriat cu UberEats şi a fost o cooperare foarte fructuoasă. Am triplat volumele de vânzări în zece săptămâni iar asta mă face foarte fericit."
Internetul şi telefoanele inteligente au creat în industria restaurantelor o nouă nişă.
Pentru a înlocui şoferii restaurantelor, UberEats se bate deja cu platforme precum Caviar, PostMates sau DoorDash, care, potrivit estimărilor, până la finele anului vor căra comenzi de peste 1,6 miliarde de dolari.
Lupta însă nu e doar între platforme, ci între modele de platforme. Restaurantul lui Tony lucra înainte cu Menulog, care la fel ca Food Panda şi JustEat, doar preia comenzile clienţilor astfel încât restaurantul nu mai are nevoie de oameni care răspund la telefon. Patronii au însă în continuare nevoie să angajeze şoferi şi să-şi facă o flotă de maşini.
Tony Plunkett, patron On It Burgers: „Puteam acoperi doar o mică suprafaţă din jurul resturantului fiindcă foloseam propriii şoferi. Odată ce am intrat în UberEats am putut ajunge la clienţii de departe fiindcă nu trebuie să mai vină şoferul înapoi la noi”.
Împărţind şoferii cu alte restaurante, On It Burgers şi-a permis să crească personalul din bucătărie de la două persoane la zece persoane. Sunt rezultate care îi fac pe investitori să parieze mulţi bani pe viitorul acestor platforme. Însă perspectivele de creştere sunt de multe ori exagerate. Vedeta anului trecut a fost un agregator de site-uri de restaurante din India, Zomato, care şi-a cumpărat rivalul din Statele Unite pentru a acapara piaţa de acolo. La scurt timp însă a închis brandul cumpărat şi a plecat de tot din America.
Înapoi în Australia, Tony lucrează la un meniu de mic dejun şi la un altul uşor pentru noapte. Vrea să se asigure că primeşte comenzi încontinuu şi că bucătăria îi lucrează la productivitate maximă. În final însă, când îşi va permite, planul e să devină un restaurant normal, cu măsuţe pe trotuar şi chelneri.