Exclusiv Nicușor Dan, la Interviurile Digi24.ro: Îmi doresc să candidez pentru un nou mandat, dar depinde ce își doresc bucureștenii

Data actualizării: Data publicării:
nicosr
Primarul General al Capitalei Nicușor Dan, la Interviurile Digi24.ro

Nicușor Dan, Primarul General al Capitalei, a declarat la Interviurile Digi24.ro, că în cei aproape doi ani de mandat a reușit să stabilizeze financiar primăria și că a demarat proiecte de investiții structurale. Primarul spune că își mai dorește un mandat, dar „depinde ce își doresc bucureștenii”. Nicușor Dan a vorbit și despre problemele cu care se confruntă Primăria Capitalei, în special cu creșterea prețurilor materialelor de construcție și cu aprovizionarea cu acestea.

Principalele declarații: 

  • Tramvaie noi în București. Din 89 până astăzi am avut 17 tramvaie noi în București. Avem un contract semnat cu Astra Arad pentru 100 de tramvaie. Și o să avem 100 de tramvaie noi pe bani europeni pe o finanțare de 200 de milioane de euro. Contractul spune că vor veni patru tramvaie pe lună. Primul a venit astăzi. Primele vor circula pe lina 41, de la 1 septembrie, poate mai repede. E nevoie să extindem niște peroane. Azi am avut o ședință, pentru că au crescut prețurile, am mărit indicatorii și până iese tramvaiul din probe vom avea peroanele mărite. Următorul lot va circula pe liniile 1-10.
  • Trenul metropolitan. Avem o centură CFR în jurul Bucureștiului. Avem linia de Constanța care trece prin Pipera și avem o linie care vine până la AFI Cotroceni. În linii mari, ideea e de a folosi această rețea pentru a avea un transport în interior și un transport pentru localitățile din jur. Există o asociere cu jud. Ilfov și min. Transporturilor. Există o instituție ADIPBI. Această asociație a făcut studiul de prefezabilitate. S-a evaluat starea liniilor, necesarul de călători și s-a făcut un plan de investiții. Conform legii, nu poți să treci la faza de studiu de fezabilitate fără acest studiu. Prima fază a fost să inițiem trei linii, Gara de Nord-Gara Obor cu trecere prin Pipera, Gara de Vest-Gara Obor, cu trecere de asemenea prin Pipera și Gara de Vest-Gara de Nord. Aici suntem în situația fericită în care infrastructura CFR este modernizată. Tot ce trebuie să facem este un studiu de fezabilitate pentru amplasarea peroanelor. Vom ieși în achiziție publică și mai trebuie să facem un protocol cu ministerul Transporturilor să putem circula. Eu estimez că într-un an vom circula pe aceste trei linii. Prețul pentru un bilet va fi același pe care îl plătim acum, trei lei pe o călătorie. Sau abonament.
  • Semaforizarea inteligentă. Când s-a implementat a fost bună pentru vremea ei. Din păcate nu s-a urmărit mentenanța ei. A avut și tehnologia sensibilă, în sensul că erau niște benzi în asfalt sensibile la diferențe mari de temperatură. Soluția e să schimbăm cu tehnologia actuală care folosește camere. Aici am făcut un studiu de prefezabilitate. Dacă noi am fi un privat și nu o autoritate publică am da niște telefoane, am înțelege cine sunt cei mai buni oameni de pe piață și într-o lună ar fi gata. Din păcate suntem autoritate publică și legea spune că trebuie să urmăm toți acești pași. Am semnat că niște oameni, într-o echipă au analizat intersecție cu intersecție tot ce se întâmplă în București. În baza acestui studiu o să lucrăm în patru etape. Există o parte de studiu care o să meargă în paralel cu execuția. Am ales pentru fiecare sector câte o ieșire principală astfel încât să ne asigurăm că intersecțiile sunt conectate cu sistemul central. Pe Iuliu Maniu, de exemplu, din cauza a trei intersecții care nu sunt semaforizate, sunt probleme. Noi o să punem semafoarele în prima etapă. În a doua etapa trebuie să ne asigurăm că toate intersecțiile care sunt conectate cu sistemul central funcționează, în a treia etapă vom conecta și restul intersecțiilor, și a patra etapă, să ajungem la vreo 800 de intersecții care să fie conectate. Prima etapă, opt-nouă luni. E nevoie de 8 luni pentru 3 semafoare? Dacă ești autoritate publică, da. În mai puțin de un an vom avea un flux pe cele șase ieșiri principale din Capitală.
  • Prelungirea Ghencea și Podul de la Domnești. De el se ocupă ministerul Transporturilor, noi trebuie să ne ocupăm de Prelungirea Ghencea. Aici avem așa: până la sfârșitul acestei veri vom termina bucata Ghencea-Râul Doamnei. La asta se lucrează și chiar o să o terminăm cu tot ce înseamnă, mutat de rețele etc. După asta, avem documentațiile pegătite și am consemnat banii pentru peste 70% din clădirile care trebuie demolate. Înseamnă vreo 400 de imobile. Conform legii, din momentul în care pui banii în cont, trebuie să aștepți 45 de zile pentru a da posibilitatea proprietarilor să conteste în instanță. Din iulie încep demolările, le vom face în cursul acestui an. Tot anul acesta vom face căi de rulare provizorii, două benzi pe sens. Vom avea 2 benzi pe sens provizorii de la stadion până la ieșirea în podul de Domnești. Până la sfârșitul acestui an vom avea patru benzi provizorii în Prelungirea Ghencea. Prețul materialelor (creșterea prețurilor) este o problemă care ne-a întârziat. 
  • E o problemă în general pe piața de construcții. Mai întâi a fost pandemia, și au existat probleme de aprovizionare. După aceea a venit războiul din Ucraina care a bulversat și mai mult aprovizionarea. Pe ceea ce înseamnă rețeaua de termoficare avem contract semnat cu o companie și așteaptă vaporul care să vină din China cu conductele și abia la jumătatea lui iunie speră să înceapă lucrările pe șantier.
  • Problema termoficării. Au existat niște politicieni inconștienți care 30 de ani nu s-au preocupat să schimbe conductele. Despre mesajele cu „Votează Nicușor Dan și vei avea apă caldă”: Mi-au făcut foarte mult rău, chiar dacă au avut o intenție bună, pentru că au creat o așteptare nerealistă. În toate luările de cuvânt din campanie am spus că o să fie de la an la an mai bine. Sunt mulți bucureșteni care suferă și sper să înțeleagă că am făcut tot ce a ținut de noi să rezolvăm această problemă. Ne-am deschis premizele pentru a face mari lucrări. Pentru acest an am încheiat procedurile de licitație și avem patru tronsoane deschise. Și sunt aceste lucrări de întreținere. Dacă nu aveam problemele de aprovizionare cu materiale, am fi avut 50 de km pe an. Avem 1.000 de km de rețea, avem modernizați circa 100 de km. Sistemul de termoficare a funcționat relativ rezonabil până acum 3-4 ani. Dacă facem în 2 ani 100 de km, asta o să se simtă. Pierderile sunt mai mici. Tot sistemul este ciuruit, dar noi trebuie să pierdem mai puțin și în plus față de rețea încercăm niște soluții de producție. Una este evaluarea pentru o centrală nouă la Titan și documentația este făcută pentru centrale noi în capete de rețea. Noi avem cele 4 mari CET-uri și mai avem vreo 40 de centrale mai mici. În afară de asta o să avem o centrală provizorie în zona Titan, pentru că zona de est este cea mai afectată. Totodată, problemele pe care cetățenii le au sunt în acele puncte termice unde sunt cel mai departe de CET. Acolo va fi încălzită apa care nu mai ajunge caldă de la CET, în centrale pe gaz în capetele de rețea. 
  • Prețul pe care bucureștenii o să îl plătească la iarnă o să depindă foarte mult de evoluția prețului gazului. Acum bucureștenii plătesc 350 de lei din 860 de lei, iar primăria - 510 diferența pentru gigacalorie. Dacă nu vor exista majorări semnificative, acestea vor fi cifrele și în iarna care urmează. Calitatea serviciului s-a îmbunătățit puțin față de iarna trecută, dar prețul plătit înainte era total desprins de realitate. Acum mi se pare un preț corect ținând cont și de calitatea sistemului de azi.
  • Consolidarea clădirilor cu risc seismic. Ce am reușit să facem- să deschidem o achiziție publică și mai multe firme s-au apucat să expertizeze astfel încât să știm care este posibilitatea de intervenție. Acum primăria are o listă cu 400 de clădiri în diferite riscuri. Există mulți bani în PNRR și noi am aplicat și cu clădiri publice și blocuri de locuințe private. Am aplicat cu proiecte de 50 de milioane de euro. 
  • Aplicația RATB. Ea există deja și în sfârșit datele sunt corecte. Nu știu să existe erori între datele reale și cele pentru public.
  • Piste pentru bicicliști. Avem bani de la Fondul de Mediu pentru Ștefan cel Mare de la Piața Victoriei până la Muncii, de la P-ța Constituției până la Muncii, în cel mult două luni începe construcția.
  • Centura verde a Bucureștiului. Ține mai degrabă de jud. Ilfov decât de București. 
  • Despre USR. Eu sunt un primar independent susținut de trei partide. Nu vreau să comentez ce se întâmplă în aceste partide, dar sunt mulțumit că această alianță locală funcționează.
  • Am stabilizat financiar instituția din 2020 până acum. În 2022 ne-am împrumutat mai ieftin decât guvernul României. Al doilea lucru a fost să oprim și să punem pe baze corecte dezvoltarea urbană și al treilea lucru a fost să pornim acele investiții structurale. 
  • Veți candida pentru un nou mandat? Eu îmi doresc asta, depinde ce își doresc bucureștenii. 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri