Mircea Fechet, ministrul Mediului a vorbit joi, în exclusivitate la „Interviurile Digi24.ro” despre deșeurile importate în România. „Este neplăcut să constați că mașini second-hand, vehicule scoase din uz, cauciucuri, deșeuri textile echipamente electrice și electronice și, mai nou, găinaț se importă”, a spus ministrul. Fechet a subliniat faptul că totuși nu importul în sine e problema, ci „modul în care gestionăm problema”. În plus, ministrul a spus că „dacă păstrăm proporțiile, gunoiul pe care îl gestionăm, mai bine sau mai rău, în România, e gunoiul nostru”.
Mircea Fechet, ministrul Mediului: Este neplăcut să constați că mașini second-hand, vehicule scoase din uz, cauciucuri, deșeuri textile echipamente electrice și electronice și, mai nou, găinaț se importă în România. Și când aflu toate aceste lucruri la Ministerul Mediului, și întreb „domne, de exportat, exportăm ceva?”. Mi se spune că „exportăm trufe”. E un pic neplăcut să constați că te afli ca țară într-o asemenea situație. Însă, dacă păstrăm proporțiile, gunoiul pe care îl gestionăm, mai bine sau mai rău, în România, e gunoiul nostru.
Găinațul este importat sub pretext de îngrășământ agricol. Nu zic că e neapărat un lucru rău. Problema nu e importul în sine. Problema este legată de modul în care gestionăm acele materii.
De exemplu, în legătură cu vehiculele scoase din uz, în orice țară vestică, o mașină tratată presupune anumite operațiuni foarte scumpe, de cele mai multe ori.
Dacă discutăm despre tratarea plasticului, dacă discutăm despre materialele textile din industria auto, dacă discutăm despre toate acele deșeuri periculoase, lichide care curg din motor în procesul de dezafectare – uleiul din motor, din cutie, lichidul de frână, acidul sulfuric din baterie și așa mai departe, toate aceste proceduri de tratare sunt costisitoare. Și atunci, uneori e mai simplu să o exporți ca vehicul second-hand, sau chiar pentru a fi dezafectată, pentru că, din păcate, în România, fie că discutăm despre colectorii informali de fier vechi, sau chiar și în cazul unor colectori autorizați este posibil să se scurtcircuiteze toate aceste costuri, și să ne trezim că un colector, chiar și autorizat, dezmembrează o mie de mașini, și când îl întrebăm despre sticla colectată de la parbriz și celalalte geamuri, când îl întrebăm de tot plasticul din bord, când îl întrebăm de bara de plastic a mașinii, de sutele de tone de ulei care undeva au dispărut, să ridice din umeri.
Din acest motiv, cred că, pe de o parte, astfel de acțiuni de control cum au fost cele din Călărași ar trebui să devină din ce în ce mai dese, o regulă.
Editor : Liviu Cojan