Aproape un sfert din exporturile Republicii Moldova din prima parte a anului reprezintă articole manufacturate. Este vorba despre produse finite, precum încălţăminte, haine şi covoare.
„Țările în care am exportat sunt Italia și Franța. Urmează să ne poziționăm deja pe piața română care este alături de noi”, a spus Marcela Lozovanu, PR manager la o firmă de marochinărie.
Numai că pentru a produce marfă pentru clienții din Europa, producătorii moldoveni trebuie să educe și gusturile consumatorilor de acasă. Nici o firmă de peste Prut nu rezistă pe piaţă bazându-se doar pe comenzi externe.
Şi producătorii de încălţăminte se adaptează gusturilor străinilor. Fabrica de încălțăminte Cristina este cea mai mare din Republica Moldova şi marca pe care o poartă de ani de zile angajaţii Ministerului de Interne, politiştii, carabienieri şi ofiţerii de la Paza de stat şi a preşedintelui. Aici se fabrică zilnic aproape 2000 de perechi de încălțăminte.
Dar pentru a realiza aceste produse căutate de toată lumea, Republica Moldova importă masiv materie primă. Volumul acestor mărfuri ocupă o cotă de 17,5% din totalul importurilor, înregistrând o creștere de 82% față de anul trecut.
„Tot ce avem noi și din ce este făcută o pereche de încălțăminte totul este importat începând cu piele, terminând cu cuie, adică pielea o luăm din Germania, din Turcia din Italia, adezivul iarăși din România din Turcia, cuiele din Ucraina”, a explicat Alexandra Bodarev, PR-ul fabricii de încălțăminte Cristina.
Valentin Frunză este unul dintre cei mai căutați meşteri de pantofi din Republica Moldova. Este singurul care lucrează încălţămintea manual, după metode vechi.
O pereche de pantofi făcuți la comandă costă 500 de euro, dar argumentul calității este suficient pentru clienți.
Valentin Frunză este convins că Republica Moldova poate să își găsească locul în industria produselor de lux.
„Când am hotărât să mă întorc acasă și să fac pantofi, am zis, dacă fac pantofi, vreau să-i fac cum se fac cei mai buni pantofi din lume. Este elegant 100%, nu are nimic în plus, este durabil, durează peste 5 ani și 10 ani”, povestește acesta.
Un alt segment bine cotat la export este cel al producției de mobilă. În Moldova funcționează una dintre puținele fabrici din Europa care produce mobilă de interior din fier forjat.
„Anumite modele, culori am fost nevoiți să le întroducem sau le-am introdus în special orientându-ne la clienții din România, deci culori mai aprinse, oranj sau bordo”, a afirmat Igor Vatamaniuc, managerul fabricii de mobilă.
Covoarele din lână sunt alte produse emblemă pentru moldoveni. Fabrica de la Ungheni produce 450 de mii de metri pătrați pe lună. 90 la sută din marfă se exportă.
„La moment cel mai mare volum este în Rusia. Japonia mai mult preferă covoarele de lână, în Rusia totuși cred că 60 de procente este mai mult sintetică și apoi lână, România de exemplu preferă mai mult covoarele de lână”, a declarat Liliana Cucu, director adjunct.
Principala piață de export a Republicii Moldova pentru articolele manufacturate rămâne Federația Rusă, urmată de România și Italia.
Începând de luni, 18 noiembrie, Digi24 difuzează campania „Vin din Basarabia”. Este o campanie care precede parafarea de către Republica Moldova a Tratatului de liber-schimb cu Uniunea Europeană, eveniment care va avea loc în perioada 28-29 noiembrie, la Vilnius, unde corespondenții Digi24 vor fi prezenți.