Avem planuri şi masterplanuri, mii de kilometri de autostradă pe hârtie şi peste 10.000 de drumuri de pământ în viaţa reală. „Infrastructura” e unul dintre cele mai triste refrene româneşti. Se aude constant în surdină, apoi cineva dă sonorul mai tare. De regulă, în campanii electorale. Şi se aud iar promisiuni că totul va fi bine. Până atunci, aflăm cât de rău cred românii că stăm la capitolul „infrastructură” dintr-un nou sondaj IRES realizat la comanda Digi24.
Tronsoane de autostradă surpate, contracte pentru construcţia de drumuri reziliate, alte drumuri în gropate în studii de fezabilitate, un kilometru de autostradă care a costat peste 20 milioane de euro, adică de câteva ori mai mult decât preţul real.
12 miniştri ai Transporturilor în 10 ani, fiecare cu Planul şi Master-Planul lui. Cu ce rămânem? Cu puţin peste 700 de kilometri de autostradă, cu un trafic de coşmar în perioada concediilor, cu plombări şi asfaltări electorale, o dată la patru ani. Mai rămânem cu trenuri care merg cu o viteză mai mică de 60 de kilometri la oră, atât cât era viteza trenurilor în vremea lui Carol I.
Despre infrastructura României este sondajul IRES de săptămâna aceasta.
România are 10.600 de kilometri de drumuri pe pământ și doar 747 de kilometri de autostradă. În ultimii zece ani, s-au construit, cu chiu, cu vai, mai puţin de 500 de kilometri. Polonia, care în 2007 avea doar 300 de kilometri de autostradă, are acum 1.600 de kilometri.
Sociologii întreabă: Ce părere aveţi despre starea drumurilor din România? Cei mai mulţi dintre români, adică 75% spun că au o părere proastă. Doar 24% dintre cei întrebaţi spun că sunt mulţumiţi de starea drumurilor. Nu ştiu 1%.
„Multe tronsoane de autostradă din România sunt în continuare neterminate. Unele dintre cele în folosinţă nu au ieşiri de pe autostradă, popasuri şi benzinării. Calitatea celorlalte drumuri din ţară diferă de la loc la loc. Luaţi în calcul că se fac lucrări pe numeroase porţiuni de drum” - sunt sfaturi de călătorie date germanilor care vor să vină în România de Ministerul de Externe de la Berlin.
Întrebarea sociologilor: Care ar trebui să fie principala prioritate a viitorului Guvern la capitolul infrastructură? Cei mai mulţi români spun că e nevoie de creşterea absorbţiei fondurilor europene. Vorbim de 30%. Repararea drumurilor existente spun, 28 de procente. Viitorul Guvern trebuie în primul rând să construiască autostrăzi. Asta cred 21% dintre respondenţi. Construcţia de drumuri expres ar trebui să fie o prioritate, spun 4%.
Trenul este o alternativă la mersul cu maşina. Numai că viteza medie a trenurilor din România este de cel mult 50 kilometri la oră, în Germania viteza medie a unui tren ICE este mai mult decât dublă. Concret, în Germania, faci cu trenul din centrul ţării, de la Frankfurt la Hamburg, în nord - sunt cam 500 de kilometri - mai puţin de 4 ore. În România pe o distanţă similară, de la Bucureşti la Cluj-Napoca, mersul cu trenul e de aproape 10 ore.
Primul lucru pe care ar trebui să-l facă viitorii guvernanţi este modernizarea trenurilor, spun 4% dintre români. Esenţială este privatizarea CFR Călători spun 2%. Micşorarea duratei de transport pe calea ferată ar trebui să fie în topul priorităţilor: 1%. Acelaşi procent, 1 % consideră că privatizarea portului Constanţa e importantă. Tot 1%: Privatizarea TAROM ar trebui să fie o prioritate.
Investitorii străini se plâng de ani de zile de legile care se schimbă peste noapte, de corupţia din administraţie, dar fug mâncând pământul când văd drumurile, mai degrabă când realizează că ele lipsesc. Nu avem o autostradă care să lege Moldova de Transilvania, nu avem nici măcar una care să lege Bucureştiul de Banat.
Întrebarea sociologilor: Ce autostradă ar trebui începută imediat de viitorul Guvern? Autostrada Sibiu-Piteşti, au răspuns cei mai mulţi dintre români, 24%. Să se construiască o autostradă care să lege Estul de Vestul ţării, de la Iaşi la Târgu Mureș, au răspuns 20%. Prioritatea trebuie să fie Ploieşti-Braşov, spun 13%. Esenţială ar fi o autostradă între Sibiu şi Braşov, spun 9%. Viitorul Guvern ar trebui să construiască mai întâi o autostradă Craiova-Piteşti, au răspuns 8% dintre români. Un procent consideră că este o prioritate construirea unei autostrazi Bucureşti-Braşov. Alte drumuri: 7%. Interesant este şi că 15% dintre respondenţi nu ştiu ce autostradă ar trebui construită mai întâi.
Sondajul IRES comandat de Digi24 a fost realizat în ziua de 26 noiembrie, pe un eşantion de 1.122 de persoane. Sociologii au folosit metoda interviurilor telefonice. Eroarea maximă este +-2,9%.
Mai multe date din sondaj si explicațiile sociologului Dan Jurcan, în materialul video atasat: