Nimeni nu s-ar fi gândit vreodată că asemenea scene sunt posibile la un examen de maturitate în şcoală românească. Zeci de poliţişti au venit cu autobuze speciale să-i ridice şi să-i ducă la secţie pe elevii care susţineau ultima proba a bacului. S-a întâmplat în Capitală, la Liceul „Dimitire Bolintineanu". 10.000 de lei, copii după rezolvarea subiectelor la proba de limba română şi lista cu candidaţii care plătiseră pentru acest „serviciu", toate au fost găsite asupra dascălilor.
Semnalul de alarmă s-a tras de la prima proba. Şapte elevi au fost prinşi cu fiţuici şi eliminaţi din examen. „Au tras de noi în ultimul hal la percheziţie. deci multe fete pot să zic că le-au percheziţionat de faţă cu băieţii”, a spus un elev.
În anchetă a fost implicat inclusiv Serviciul Român de Informaţii.
Interceptarile au arătat cât de mare era caracatiţa corupţiei: ajungea până la nivelul inspectoratului şcolar al sectorului 5. Liceul Dimitrie Bolintineanu a fost cel mai răsunător exemplu. Dar fraude la bacalaureat s-au descoperit în foarte multe licee din ţară. Se pune întrebarea: după trei ani de supraveghere video a bacalaureatui, de ce profesori şi elevi sunt dispuşi să-şi rişte carieră, libertatea, liniştea?
O diplomă fără valoare
„Bacul a devenit un examen formal. Nu a fost luat în serios şi nu poate fi luat în serios pentru că se soldează cu o diplomă care nu are niciun fel de valoare intrinsecă. Nu-l face pe copil nici mai deştept, nici mai performant. E doar o obligaţie neplăcută"explică profesorul Florin Colceag.
Tot că o obligaţie, profesorii sunt nevoiţi să promoveze an de an şi elevi slab pregătiţi. Este consecinţă sistemului „finanţarea urmează elevul". Dacă profesorii lasă elevii corigenţi, şcoală nu mai primeşte finanţare. La rândul lor, copiii şi-au pierdut respectul faţă de dascăli, faţă de şcoală:
„În clipă în care scoţi profesionişti din sistem educaţiei că să pui nevasta nu ştiu cărui senator sau primar, coruperea educaţiei, atunci piere interesul pentru performanţă în educaţiei", subliniază Florin Colceag.
Politizarea sistemului de învăţământ este un adevăr de care ne lovim la fiecare ciclu de alegeri locale. La fiecare patru ani se schimbă garniturile de conducere, de la nivelul ministerului, până la directorii de şcoală. „Toate sistemele de valori pentru muncă bine făcută au fost date peste cap de prostia cu politizarea. Au stricat mințí, au dat peste cap suflete. Avem de-a face cu generaţii care sunt complet alinate, nu ştiu încotro s-o ia", subliniază profesorul.
Înregistrări audio din sală
Cum se gândeşte Ministerul Educaţiei să schimbe lucrurile pentru că anul viitor să nu mai asistăm la un nou episod Liceul Dimitrie Bolintineanu? „În timp ce lucrăm la draftul pentru metodologia de anul viitor s-a discutat despre posibilitatea de a avea şi înregistrare audio din sală. Nu s-a luat încă o decizie. Prima problemă pe care trebuie să ţi-o pui când introduci o măsură e să vezi dacă poţi să o şi implementezi. nu cred că e foarte complicat”, spune ministrul educației.
Anul acesta, în prima sesiune a bacalaureatului rată de promovare a fost de 56,4 %. Iar în sesiunea din toamna, procentul de promovabilitate a fost de numai 21,28%, mai mic cu 5 procente faţă de anul trecut. Şi totuşi, examenul maturităţii în anul 2013 are şi un record pozitiv: 122 de absolvenţi de liceu au luat 10 pe linie. Cei mai mulţi dintre ei şi-au făcut bagajele şi planuri să devină buni studenţi în universităţi străine.