Carlo Marchegiano s-a stabilit aici, deși compania pe care o conduce activează în alte patru țări. Atipic, el face turism de afaceri mai mult către Italia, ca să negocieze cu furnizorii. Însă, un număr impresionant de oameni de afaceri din Peninsulă sunt turiști cu diplomat la Timișoara.
„Un numar de 4.000 fac naveta. Sunt sau întreprinzători direcți, sau manageri de firme italiene care dirijează firme aici”, afirmă Carlo Marchegiano, om de afaceri.
Cele mai multe firme conduse de italieni în Timișoara activează în comerț și industria textilă, iar afacerile lor generează profit, ca într-un joc de domino, inclusiv investitorilor în industria hotelieră.
Timp de doi ani, Felicia Ciuruş a lucrat la Hollywood, unde a avut ocazia să cunoască nume mari din cinematografia mondială.S-a ocupat chiar de cazarea starurilor pe durata filmărilor la Cold Mountain. Experiența din America a adus-o la conducerea celui mai mare hotel de business din Banat.
Numele Feliciei Ciuruș apare pe genericul filmului, nu putea lipsi nici de pe lista managerilor de succes din Timișoara.
Votează-ți județul și comentează pe forum în secțiunea specială „Raport de țară”
„Este un oraș în care business-urile merg destul de bine. Față de 2008 asistăm la o creștere. Sigur, nu în ritm, spectaculos, dar am spus creștere. (...) O creștere în ultimii ani am observat la oamenii de afaceri italieni”, susține Felicia Ciuruș, directorul unui hotel.
„Turismul de business este unul dintre segmentele cele mai importante. Mai mult de 50% din activitatea agențiilor de turism este ocupată cu turismul de business, cel puțin în ceea ce privește cazarea și în tot ceea ce ține de turism în Timișoara și în zona de vest”, afirmă Gabriela Petcană, promotor de turism.
Nemții, francezii și italienii ajung cel mai des în această parte a țării. Multe dintre hotelurile și pensiunile timișene care găzduiesc în prezent turiști de business au prins contur în perioada de puternică dezvoltare economică, atunci când numărul turiștior străini a atins apogeul.
Turismul medical, un alt avantaj al Timișului
Calitatea actului medical şi preţurile accesibile sunt principalele motive pentru care o altă nișă a turismului a prins contur în Timiș: turismul medical. Una dintre cele mai căutate ramuri din acest punct de vedere este medicina estetică.
Ioana Popa este stabilită de cinci ani în Firenze, Italia și mai vine în țară doar rar, în concedii. De o perioadă bună însă, a început să viziteze clinicile de medicină estetică din Timișoara.
Tehnicile minim-invazive practicate de clinicile din Timișoara îi atrag ca un magnet pe clienții dornici să își schimbe înfățișarea. De doi ani, de când a început să apeleze la aceste metode de înfrumusețare, Ioana a mai adus cu ea și alte cliente din Italia.
„La operaţiile estetice care se fac în Italia sunt mult mai mari, cu mii de euro”, spune Ioana.
„Am şi nişte pacienţi care sunt cu jobul aici din America, am nişte pacienţi din Germania, care sunt nemţi, italieni mai am câţiva”, spune Laura Anca, medic estetician, managerul unei clinici private.
Cam o treime din clienți sunt din afara ţării, iar majoritatea vin de cel puţin două ori pe an. Cabinetele stomatologice au câștigat și ele în ultimii ani tot mai mulți pacienți din afara țării.
„Cred că intrarea României în Uniunea Europeană a deschis porţile către ceea ce înseamnă turismul dentar şi turismul medical”, susține Marcel Martinaş, medic stomatolog, managerul unei clinici private.
Implanturile dentare sunt cele mai căutate, însă pacienţii vin şi pentru tratament sau intervenţii chirurgicale.