RAPORT DE ŢARĂ. Soluţii ingenioase pentru decongestionarea traficului din Capitală
Fără prea mari eforturi, cu resursele actuale faţă Bucureştiului ar putea fi schimbată în viitor dacă autorităţile ar gestiona mai bine problemele şi ar lua decizii practice. Lipsa trotuarelor, traficul aglomerat, prioritizarea transportului în comun sunt ţinte care trebuie rezolvate cât mai curând, spun specialiştii.
„Bucureştiul este un oraş isteric, cu oameni isterici, cu oameni nervoşi, cu oameni care nu se suportă între ei. Bucureştiul arată aşa cum am reuşit noi să-l construim în ultimii 20 şi ceva de ani. Înghesuit, prăfuit - ce-i drept cu mult potenţial şi pe alocuri frumos, dar dacă ar fi să întrebăm pe locuitori „Vreţi să locuiţi, vă place aici”, foarte puţini ar răspunde că da, vrem să locuim. Este capitala economică, culturală şi capitala României, dar dacă nu ar exista aceste oferte financiare, dacă nu ai putea aici în Bucureşti să îți găseşti cel mai bun job, slujbă, salariu sau cele mai bune facultăţi, câţi români ar alege să trăiască aici?”, se întreabă retoric Corneliu Belciug, director al organizației „Green Revolution”.
„Bucureştiul este ca orice alt mare oraş, este într-un continuu conflict cu el însuşi, conflictul între a te dezvolta și a păstra ceea ce moștenești din spate. În acest proces apar tensiuni, emoţii, proiecte bune, proiecte proaste, dar Bucureştiul are un şarm al lui”, spune arhitectul Doru Frolu.
„Avem nenumărate proiecte în ceea ce priveşte muzeele, începând cu Arcul de Triumf şi alte clădiri monument emblematice pentru oraş, unele încep altele sunt deja în execuţie şi aşa cum s-a întâmplat pe Calea Victoriei, pe ultimul segment înainte de Dâmboviţa, acolo au fost lărgite trotuarele. Astfel acolo s-a creat un spaţiu pietonal generos, o zonă de promenadă care potenţează foarte mult zona centrului istoric”, explică Mădălin Dumitru, director al Direcţiei Generale pentru Infrastructură şi Servicii Publice din Primăria Bucureşti.
Nu e nevoie de străzi mai late
Soluţii pentru micul Paris de odinioară sunt şi, spun arhitecţii, multe sunt la îndemână. Tendinţa actuală de a lărgi şi de a crea străzi capabile să primească şi mai multe automobile trebuie uitată. În locul ei ar trebui că pietonul să aibă prioritate şi parte de mai mult spaţiu. Doar aşa senzaţia de oraş aglomerat ar fi diminuată.
„Al doilea lucru este transportul în comun, care este esenţial de dezvoltat odată cu pietonizarea zonei centrale. Cu o investiţie mică, banda pentru transportul în comun se poate schimbă foarte mult. Într-o statistică reise că în București doar 35 la sută din populaţie foloseşte maşina personală, restul, transportul în comun”, spune Doru Frolu.
Trebuie doar curaj şi dorinţa pentru a avea o viziune de schimbare.
„Vinovaţi cred suntem cu toţii, este o vină colectivă, toate autoritățile, cei care au avut decizia în mână au contribuit pas cu pas la felul în care arată Capitala în momentul de faţă. O autoritate locală trebuie să vină cu o viziune. Trebuie să vină cineva care să pună punctul pe i, să spună: Până aici, de aici încolo începem să construim cu viziune. De aici în colo nu mai aprobăm un panou sau un bloculeț sau un răsad de flori pus undeva. Trebuie să venim cu o viziune care să ne ducă înspre un oraş al viitorului, un oraş în care vrei să trăieşti să creşti”, spune Corneliu Belciug, director al organizației „Green Revolution”.
„Dorim să continuăm cu lărgirea trotuarelor pe Calea Victoriei, din Piaţa Victoriei până în Splai, pentru că în felul acesta zona frumoasă a oraşului, care are foarte mult elemente arhitecturale de importanță istorică vor fi bine puse în valoare de un astfel de proiect”, explică Mădălin Dumitru, director al Direcţiei Generale pentru Infrastructură şi Servicii Publice din Primăria Bucureşti.
O soluţie pentru a scapă de căldură excesivă poate fi găsită la câţiva paşi. „Orice luciu de apă într-un mare oraş e foarte important. Nu pentru plimbat cu bărcuţa, dacă se poate este ok. Este foarte important pentru că un luciu de apă poate deveni un factor de schimbare microclimatică în zona centrală. Ai nevoie de zone înverzite foarte puternice şi să ai acest element de umbră peste luciul de apă, ceea ce crează un microclimat, diferenţe de temperatură şi funcţionează că o instalaţie de aer condiţionat naturală”, explică Doru Frolu.
Pentru o astfel de soluţie ar trebui făcut un sacrificiu. Benzile de circulaţie din apropierea Dâmboviţei ar trebui micşorate şi circulaţia rutieră deviată.
Campania RAPORT DE ŢARĂ Digi24
Timp de 21 de săptămâni, campania RAPORT DE ŢARĂ face radiografia României reale, în aşteptarea regionalizării. În fiecare zi, la orele 9, 13 şi 19, reporterii Digi24 transmit în direct din două judeţe ale ţării, cu atuurile şi punctele lor slabe. Susţine-ţi judeţul în campanie! Indiferent de unde ai fi, intră pe raportdetara.digi24.ro şi votează judeţul preferat.
- Etichete:
- bucuresti
- trafic
- regionalizare
- pieton
- raport de tara
- argitect
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News