Terminalul a fost construit de specialişti olandezi şi români și reprezintă o adevărată minune a ingineriei. Ţiţeiul este transportat la 26 de metri pe fundul mării prin două conducte. Acolo unde doar scafandrii şi peştii se încumetă să coboare, petrolul este purtat printr-o magistrală flexibilă spre uscat. Construcţia a costat 150 de milioane de euro şi a fost realizată după sute de calcule ale curenţilor marini. Terminalul a fost construit ca să scurteze cu 30 de kilometri ruta traditională prin care vapoarele descărcau petrol în portul Constanța.
Reporterul Digi24 a fost la bordul celui de-al 153 lea tanc petrolier care a descărcat în terminalul de pe Marea Neagră. Are 90.000 de tone şi 250 de metri lungime, adică e mai lung decât două terenuri de fotbal.
Vaporul aduce ţiţeiul din portul rusesc Novorosirsk, după ce acesta a fost extras din Kazahstan.
Durează ceva mai puţin de 24 de ore descărcarea a 100.000 de tone de ţiţei.
România importă mai mult decât produce
România a importat anul trecut 5,6 milioane tone de ţiţei, în timp ce a produs doar 4,1 milioane tone. Adică, majoritatea ţiţeiului care ajunge în România şi implicit la benzinăriile noastre este posibil să vină din astfel de tancuri petroliere.
Din păcate, resursele de petrol ale României se vor epuiza în următorii 10 ani, iar speranţele ni le punem în bogăția Mării Negre. Fie vom extrage petrolul de pe fundul mării, fie îl vom importa prin astfel de terminale.
Petrolul reprezintă aproximativ 15 procente din exportul total al României. Adică, peste 6,5 miliarde de euro ajung în ţară din comerţul cu aurul negru rafinat. România vinde produse petroliere chiar şi unor țări care au zăcămintele uriaşe.
În 1990 România avea 10 rafinării. În acest moment au mai rămas doar trei. Cea mai mare rafinărie din ţară se află la malul mării. De aici pleacă în fiecare an către zeci de ţări, tone de benzină şi motorină.
În timp ce maşinile noastre consumă ţiţei din Rusia, Kazahstan sau Marea Caspică, carburanţii produşi in țara noastră ajung pe toate continentele lumii. Fără acest tip de comerţ globalizarea ar fi doar un mit, iar România ar fi cu mult mai săracă.
Petrolul este cea mai căutată marfă românească la export, iar cei care o vând sunt dispuși să se lupte cu valuri de trei metri sau să se scufunde în marea îngheţată.
Campania RAPORT DE ŢARĂ Digi24
Timp de 21 de săptămâni, campania RAPORT DE ŢARĂ face radiografia României reale, în aşteptarea regionalizării. În fiecare zi, la orele 9, 13 şi 19, reporterii Digi24 transmit în direct din două judeţe ale ţării, cu atuurile şi punctele lor slabe. Susţine-ţi judeţul în campanie! Indiferent de unde ai fi, intră pe raportdetara.digi24.ro şi votează judeţul preferat.