În aceste cuptoare unde oţelul fierbe la peste 1.500 de grade se toarnă cele mai mari piese destinate industriei din ţara noastră. O industrie care după 15 ani de închideri de fabrici şi de combinate încă rezistă în unele oraşe.
Anul trecut, muncitorii au scos pe poarta fabricii cea mai mare piesă din fontă construită în Romania: 3,5 tone cu destinaţia Statele Unite. În fiecare zi răsuflă uşuraţi că în oraşul lor rata şomajului este mică. În plus, încă mai este cerere pentru munca lor care presupune un grad mare de risc.
Votează-ți județul în secțiunea specială „Raport de țară”
„Producţia noastră este între 20-25% pentru piaţa externă din care peste 80 la sută pe piaţa germană”, spune David Ioan, director fabrică Zalău.
Pericolele pândesc însă producţia „made in Romania” la fiecare pas. Scumpirea energiei electrice ar putea transforma în fier vechi şi puţinele fabrici care au rămas.
„Energia electrică o cumpărăm cu un preţ mai mare cu circa 33%”, afirmă directorul fabricii Zalău.
Cu totul altfel stă situația în orasul Victoria, o fostă colonie comunistă din inima munților. Constuit în jurul combinatulului chimic în anii 50, Victoria este exemplul eşecului strategiei comuniste şi a aşezărilor monoindustriale. Din 3.500 de angajaţi câți avea în 1990, combinatul a mai rămas cu 500, iar noul proprietar a ameninţat că îl va închide dacă gazele se vor scumpi. Lucru ce va fi inevitabil odată cu liberalizarea pieţei energiei.
„S-au închis secţiile şi au plecat care cum au putut... în Italia, Spania. Fiind singurul combinat din zonă vă daţi seama că a trebuit să plece şi tot tineretul care a terminat şcolile a trebuit să plece”, susține Valentin Pampu, lider sindicat la combinatul Victoria.
Sute de locuinţe au fost abandonate de familiile care au muncit cândva la combinat. Totul arată ca după război.
„În inima ţării se află Victoria, oraş mult-iubit, e o stea pe bolta albastră, o floare dintr-un infinit” - aşa era descris oraşul Victoria în ziarul Scânteia, în 1955. După Revoluţie însă, oraşul s-a prăbuşit odată cu combinatul şi mii de oameni şi-au părăsit locuinţele căutând un trai mai bun.
Oamenii din Victoria mai speră însă un singur lucru: că autorităţile le vor construi măcar o gară în oraşul în care şinele de tren au fost gândite doar pentru transportul de marfă. Măcar atât. Gloria de altadată a celui mai mare combinat chimic din țară a apus.